Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Rząd chce znieść "pułapkę rentową"

09.09.2010
Autor: Oprac. Magdalena Gajda
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Na przełomie września i października pod obrady Sejmu ma trafić rządowy projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS). Projekt zakłada m.in. zniesienie limitów dorabiania do renty.

Rząd chce uchylenia przepisów uzależniających wypłatę renty od wysokości przychodów z pracy. Osoby chore, z niepełnosprawnością, pobierające rentę będą mogły do niej dorobić bez ograniczeń i groźby zmniejszenia lub zawieszenia tego świadczenia. Nowe zasady mają dotyczyć rent z tytułu niezdolności do pracy, z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, rent rodzinnych wypłacanych osobom niezdolnym do pracy, rent socjalnych i rent inwalidzkich wypłacanych rolnikom, byłym policjantom i żołnierzom.

Nowelizacja ustawy o FUS zakłada również, że renty osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r. będą liczone na podstawie kapitału emerytalnego zgromadzonego na koncie w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Rząd wycofał się z propozycji, aby składki takich osób zgromadzone w Otwartych Funduszach Emerytalnych (OFE) trafiały na ich konta emerytalne w ZUS.

Tym samym osoby, które otrzymają rentę na podstawie nowych zasad, nie będą musiały obawiać się wykreślenia z Centralnego Rejestru Członków OFE. Renty osób oszczędzających w OFE będą zwiększone o tzw. wskaźnik korygujący 19,52/12,22, co oznacza, że osoby takie uzyskają podwyższone renty, ale ich kapitał emerytalny w OFE nie zostanie zmniejszony.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • miało być przed wakacjami oj a wybory tuż tuż za rogiem.
    kiki
    29.06.2011, 21:15
    ta ustawa miała być teraz rozpatrzona a teraz po wakacjach.Oj jeśli rząd zrobi taką ustawę że nie dogodzi niepełnosprawnym i inwalidą będzie cięszko .Znieść limit do renty socjalnej.
    odpowiedz na komentarz
  • moje zdanie
    wilk
    22.06.2011, 00:29
    tak tylko oni muwią ale nic nie robią tego to mówią ja tez umiem mówic
    odpowiedz na komentarz
  • I znowu wiecej mówili
    xxx
    29.10.2010, 12:20
    Chyba jak zwykle burza w szklance wody bo termin już minął a nic w tym temacie nie poszło do przodu :(
    odpowiedz na komentarz
  • to za piekne
    niepelnosprawny
    26.10.2010, 15:08
    to za piekne, zeby bylo prawdziwe. juz prawie listopad i nic.
    odpowiedz na komentarz
  • Ten Prezydent pewnie nie zawetuje.Nareszcie!!!!
    KLAINIAK
    15.10.2010, 23:09
    Mam już dość Przez 13 lat pracuję jako osoba niepełnosprawna i choć wykonuję tą samą pracę co osoby zdrowe zarabiam połowę tego co oni.Kilka lat temu była ustawa likwidująca te limity ale nasz najlepszy prezydent ja zawetował,,dla nszego dobra,,Chyba dla tego byśmy sie zbytnio nie utuczyli.
    odpowiedz na komentarz
  • pulapka
    ON 7
    29.09.2010, 16:54
    Kochani moji,od lat walcze,pod Sejmem rorniez bylem,o zniesienie pulapki rentowej!Kochani niepelnosprawi,komu zalezy aby ta pulapke zniesc,spotkajmy sie przed Sejmem w dniu rozpatrywania tej ustawy,z transparentami,haslami.itp/pilnujmy swego aby nas nie wyrolowana jak w przeszlosci bywalo.Chociaz raz w zyciu zmobilizujmy sie w tak ZASADNICZEJ SPRAWIE.!!!Modle sie za TUSKA i pania FEDAK /oby nie zmienili zdania.Nich im Bog dopomoze!!!
    odpowiedz na komentarz
  • zły pomysł
    mycha
    28.09.2010, 17:14
    Nie popieram tej ustawy.Z własnego doświadczenia wiem że nikt nie chce zatrudniać osób z 1gr inwalidzką więc co mi po tym że bedę mogła zarabiać bez ograniczeń,najpierw trzeba ta pracę mieć. Renta teraz może niewielka ale zawsze przyjdzie.A jak znam polskie realia to jesli ta ustawa przejdzie i bedą zarobki bez ograniczeń to zaczną kombinować z wysokościami rent żebyśmy nie mieli za dużo
    odpowiedz na komentarz
  • to nie pułapka rentowa
    ona
    27.09.2010, 18:22
    uwazam ze nowy przepis który wejdzie w życie o dorabianiu bez limitu to bedzie polegał na tym ze zus z całkiem niezdolnych do pracy zrobi zdolnych i kazdy bedzie mógł pracowac i kazdego z nas uzdrowi , wiec rencisci strzezcie sie bo bedzie ciezko .
    odpowiedz na komentarz
  • Dorabiać NIEOGRANICZENIE to wybitnie :ustawa pod
    klakier
    27.09.2010, 13:38
    DUŻO ZARABIAJĄCYCH-np. urzędników państwowych.
    odpowiedz na komentarz
  • będziecie zdychać i o to chodzi!!!
    raper
    26.09.2010, 10:35
    głód wam zajrży w oczy po tym jak rząd przyjął ustawę iż wraz z nowym rokiem zmnienią się zasady obliczania rent do tej pory renty były głodowe a według nowych przepisów mają być o 50% niższe
    odpowiedz na komentarz
  • KIEDY???
    MAJ
    23.09.2010, 21:44
    KIEDY?
    odpowiedz na komentarz
  • tak zgadzam się oby to wyszło i ujrzało światło dzienne i to szybko!
    reniuska
    23.09.2010, 18:29
    Jestem rencistka i dotychczas moja renta powypadkowa liczona była tylko na podstawie 10 lat ostatnich mojej pracy a gdzie reszta składek była uwzgledniona/ NIGDZIE! Nie uwzgledniano również mojego kapitału zgromadzonego w ofe a teraz dolicza go i to jest super!!!niech to zrobią!!!
    odpowiedz na komentarz
  • renta socjalna
    avonka75
    19.09.2010, 11:15
    A co z rentami socjalnymi?dorabianie bez limitów?
    odpowiedz na komentarz
  • RZĄD DZAŁA NA WARYJACKICH PAPIERACH KPINA RECISTÓW?
    inwalida
    18.09.2010, 11:28
    wpier zwalniali i kasowali miejca pracy i inwalda pierszy wywalony zakładu praqcy NIEMOŻE DOROBIĆ DO SKADLICZNEJ GŁODOWEJ RENTY. TERAZ RZĄD ROBI GŁUPIE USTAWY NIE DO INWALIDÓW. POMIMO ŻE POLSKA JEST UNI I RATYFIKOWAŁADEKRETY TO NADAL INWALIDZI NIEMAJĄ MIEJSCA BYTU NASZYM KRAJU?
    odpowiedz na komentarz
  • RZĄD DZAŁA NA WARYJACKICH PAPIERACH KPINA RECISTÓW?
    inwalida
    18.09.2010, 11:28
    wpier zwalniali i kasowali miejca pracy i inwalda pierszy wywalony zakładu praqcy NIEMOŻE DOROBIĆ DO SKADLICZNEJ GŁODOWEJ RENTY. TERAZ RZĄD ROBI GŁUPIE USTAWY NIE DO INWALIDÓW. POMIMO ŻE POLSKA JEST UNI I RATYFIKOWAŁADEKRETY TO NADAL INWALIDZI NIEMAJĄ MIEJSCA BYTU NASZYM KRAJU?
    odpowiedz na komentarz
  • ON Tychy
    Piotr
    16.09.2010, 09:08
    Mam nadzieję że artykuł 10 ustawy o rencie socjalnej zostanie uchylony - bo właśnie ten głupi artykuł blokuje wejście na rynek pracy rencistom socjalnym. Przez ten artykuł są obawy co do podjęcia pracy i w 98% ta praca nie zostaje podjęta. Trzeba to zmienić aby ON zaczęły się aktywizować. Ale to może się stać jedynie poprzez uchylenie tego przepisu i poprzez uświadomienie pracodawców że warto zatrudniać osoby niepełnosprawne.
    odpowiedz na komentarz
  • czesc
    wilk
    15.09.2010, 22:29
    chciałbym
    odpowiedz na komentarz
  • nagroda za pracę
    Ela
    15.09.2010, 13:17
    Wczoraj byłam na komisji w ZUS-ie. Jestem osobą chorą od dzieciństwa w związku z tym miałam prawo do renty socjalnej. Ostatnie orzeczenie otrzymałam w 2005 roku na 5 lat. Po kilku miesiącach podjęłam pracę i zawiesiłam świadczenie. Wczoraj lekarz orzecznik orzekł, że nie posiadam niezdolności do pracy. Czuję sią skrzywdzona i oszukana przez cały system orzeczniczy. Za to, że podjęłam pracę zostałam ukarana.Po co ten cały system szkoleń i aktywizacji osób niepełnosprawnych skoro w momencie podjęcia pracy tracę tę ostatnią cząstkę poczucia bezpieczeństwa w postaci uprawnień do renty socjalnej. Nie mam na razie pięcioletniej ciągłości pracy, prawa do renty socjalnej też nie posiadam i gdybym jutro sraciła pracę zostaję z niczym. Lepiej nie pracować i siedzieć w domu, żyjąc na koszt państwa. Teraz nie dziwię się, że osoby niepełnosprawne nie chcą pracować
    odpowiedz na komentarz
  • LANIE WODY
    JackLan
    15.09.2010, 12:28
    I SRANIE W BANIE. to i tak element kampani wyborczej Tuska i PO. A ON jak gryzl sciane tak bedzie ja gdyzl dalej!!!!!!!!!!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • Najlepiej Rządowi wychodzi kopanie leżących
    Jolka
    14.09.2010, 10:28
    Najlepiej Rządowi wychodzi kopanie leżących. Niech wreszcie pomyślą iż to ludzie spracowani i chorzy . Jeżeli rencista już ma 20 lat rentę to powinien dostać ja na stałe a nie ciągać go po komisjach -to powinno też się dostać do głosowania w Sejmie. Osoby te nie wyzdrowieją wręcz przeciwnie nabywa się coraz więcej chorób ,gdyż organizm jest osłabiony i nie ma już takiej siły obrony. Leki dla takich osób tez powinny być tańsze i refundowane. Chorzy renciści stają na komisje co rok lub 2 lata a cwaniacy mają ją na starcie już na stałe i pracują w swoim zawodzie lub za granicą. Ale z czego ten chory rencista ma zapłacić za prywatne leczenia czy badania jak On ma zaledwie 600 zł renty i zastanawia się co ma zapłacić ,jak dalej funkcjonować -jest w tak zwanej pułapce i na dodatek ciągłe nerwy które niszczą organizm. Proszę nich Rząd pomyśli nad ta kwestią. Jakie powinny być kryteria przyznawania rent i po ilu latach na stałe bez względu na wiek. To nie chodzi o emeryturę to chodzi o przyznanie renty stałej bez tych dodatkowych emocji na komisji lekarskiej a potem walczenie w sądzie i tak w kółko.
    odpowiedz na komentarz
  • NIE dajcie sie nabrac!
    K
    13.09.2010, 17:39
    Każdy kolejny rząd obiecuje podobne rzeczy licząc na poparcie naiwnych niepełnosprawnych, ale żaden do tej pory tego nie zrobił. Tym bardziej trudno oczekiwać podobnego działania w okresie kryzysu. A co obecny rząd zrobił do tej pory dla ON?
    odpowiedz na komentarz
  • Mam nadzieję że dają rade
    Okradany przez ZPCh
    13.09.2010, 13:48
    j.w.
    odpowiedz na komentarz
  • Co to jest renta?
    abnormal
    13.09.2010, 12:40
    Według słownika renta to jest "świadczenie pieniężne usankcjonowane czasową lub stałą niezdolnością do wykonywania pracy zawodowej". Rozważane ma być zniesienie pułapki rentowej, to znaczy, że człowiek, który otrzymał rentę z powodu niezdolności do pracy będzie mógł pobierać rentę i pracować. Wypada czekać na wypłaty odszkodowań powypadkowych bez konieczności ulegnięcia wypadkowi. Dziwny kraj...
    odpowiedz na komentarz
  • Ale to już ....
    grzesiek in KOzienice
    13.09.2010, 10:54
    Ale to już było....... i co? Obiecanki cacanki a w Polsce jak rząd CHCE.
    odpowiedz na komentarz
  • chce ale nie może
    a
    11.09.2010, 12:50
    Nasz rząd wszystko chce, tylko niewiele może i umie. Jak znam życie nic z tego nie będzie, choć bardzo bym chciała, żeby się W KOŃCU udało.
    odpowiedz na komentarz
  • czy dobrze zrozumiałem?
    Qwert
    10.09.2010, 17:22
    bez limitu ale niższa renta to oznacza ze ktoś kto pracuje będzie mógł więcej dorobić a ten który nie pracuje będzie musiał przeżyć z niższej renty ?
    odpowiedz na komentarz
  • Będą cudowne uzdrowienia przed Komisjami
    sceptyk
    10.09.2010, 16:04
    lekarskimi, nie dajcie się nabrać!
    odpowiedz na komentarz
  • Renta a praca zarobkowa
    mrcn
    10.09.2010, 14:02
    Do lipca ubiegłego roku pobierałem rentę socjalną z tyt. niepełnosprawności (mam orzeczenie wydane na stałe). Od sierpnia 2009r. podjąłem pracę zarobkową na pełny etat (35h tyg.). Rentę musiałem zawiesić ze względu na przekroczone 30% przeciętnego wynagrodzenia. Czy w związku ze zniesieniem "pułapki rentowej" będę mógł starać się o jej przywrócenie bez rozwiązywania umowy o pracę?
    odpowiedz na komentarz
  • Ogólniki
    Rrrr
    10.09.2010, 10:30
    No i wiem, że nic nie wiem straszny mi to news. Po pierwsze nie wiadomo czy zniosą limit rencistom socjalnym, po drugie ciekawe czy ZUS nie zacznie masowo odbierać rent jak ktoś tylko podejmie prace, bo przecież cudowne uzdrowienia przez tą instytucję są już znane. Po trzecie to i tak nikt nie chce zatrudniać osób niepełnosprawnych, a po czwarte to powinni przede wszystkim podnieść rentę socjalną dla ON niepełnosprawnych od urodzenia, bo za 525zł nijak nie idzie wyżyć, a w orzeczeniu widnieje całkowicie niezdolny do pracy zresztą z pracą jak jest wiadomo. Prosimy o więcej informacji i najlepiej to jak ustawa wejdzie, a nie pitu pitu o przymiarkach, od których może jeszcze wiele wody w wiśle upłynąć zanim cokolwiek wejdzie w życie!
    odpowiedz na komentarz
  • Pulapka Rentowa
    ON7
    10.09.2010, 08:27
    Panie Tusk licze na Pana.Jesli zamiar przerodzi sie w prawo,ON postawi pomnik,dla Premiera TUSKA w Siedlcach !!!
    odpowiedz na komentarz
  • Pozwolenie na dorobek, ustawą tylko na papierze.
    Petroniusz
    10.09.2010, 07:39
    Pytanie następne: 2/ Co komu po ustawie pozwalającej dorabiać sobie bez ograniczeń, skoro nie ma komu zatrudniać osoby z niepełnosprawnością. W moim okręgu, ani Urząd Miasta, ani żadne firmy, nie chcą nawet słyszeć o zatrudnianiu ON, a co za tym idzie o stwarzaniu stanowisk chronionych, przystosowanych dla ON zatrudnionej nań. Może czas, aby Rząd wziął się za to, aby przestać prosić owych decyzyjnych o zatrudnianie ON. Może czas ustalić obowiązek zatrudniania ON prawem. Bo nakładanie kar pieniężnych za ich niezatrudnianie, nie daje oczekiwanego skutku. Decyzyjni wolą płacić kary niż zatrudniać. Czas o tym pomyśleć.
    odpowiedz na komentarz
  • Sposób na cięcia.
    Petroniusz
    10.09.2010, 07:28
    Ja mam pytanie: 1/ Ja osobiście mam obawy, że patrząc na tak mierne wysokości kwot nazbieranego kapitału w ZUS, które w większości wsiąkły w tę instytucję, to skoro renta pobierana już ok. 30 lat i tak jest mierna, to czy bardziej się nie zmniejszy, jeśli będzie wyliczana podłóg właśnie tego miernego kapitału?
    odpowiedz na komentarz
  • PUŁAPKA RENTOWA
    TAZO
    09.09.2010, 21:24
    odpowiedz na komentarz
  • A co z pozostałymi?
    ela
    09.09.2010, 20:29
    Tj. z osobami, które mają renty na stałe, z zapisem praca w warunkach specjalnych. Myślę, że to nie pełny opis bo jeżeli nie to znowu osoby te są pokrzywdzone
    odpowiedz na komentarz
  • co z rencistami socjalnymi?
    socjalny
    09.09.2010, 19:44
    dalej 30% "średniego" wynagrodzenia? dlaczego polski rzaelstulejaczi okradziony 65 raz pamięta o młodych osobach niepełnosprawnych, które kończą studia, ale pułapka rentowa blokuje je przed podjęciem zatrudnienia?
    odpowiedz na komentarz
  • co z rencistami socjalnymi?
    socjalny
    09.09.2010, 19:44
    dalej 30% "średniego" wynagrodzenia? dlaczego polski rzaelstulejaczi okradziony 65 raz pamięta o młodych osobach niepełnosprawnych, które kończą studia, ale pułapka rentowa blokuje je przed podjęciem zatrudnienia?
    odpowiedz na komentarz
  • słodko-gorzko
    loko
    09.09.2010, 19:42
    ot, za marchewkę niepewną(kto zarobi ponad 4 tys.?)renciści dostaną gorzką pigułkę- renty będą dużo niższe.Jedyna grupa . która zyska to renciści socjalni..
    odpowiedz na komentarz
  • Wreszcie...
    kulawy - poznań
    09.09.2010, 19:10
    oby tym razem się udało...
    odpowiedz na komentarz
  • limit
    waldoc12
    09.09.2010, 13:55
    krok w dobrym kierunku,tylko znowu się żeby znowu nie okazało się że nie wyszło,ale zobaczymy.Pozostaje jeszcze świadczenie pielęgnacyjne dla małżonka jest już pozytywny wyrok trybunału konstytucyjnego,na to też czekamy!
    odpowiedz na komentarz
  • RENTY?
    09.09.2010, 12:56
    A co z osobami które mają renty np. na stałe? Czy one bedą po staremu traktowane?.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas