Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nowa publikacja: ''Hotele bez barier, Przystosowanie dla osób niepełnosprawnych''

15.12.2004

W Poznaniu, nakładem wydawnictwa Albus, ukazała się książka "Hotele bez barier, Przystosowanie dla osób niepełnosprawnych". Publikacja poświęcona jest problematyce przystosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych. Skierowana jest do hotelarzy, gestorów bazy hotelarskiej, architektów, uczniów szkół hotelarskich oraz członków komisji kategoryzacyjnych.

Autorem publikacji jest Zenon Błądek, współautorami Włodzimierz Błądek i Sławomir Manikowski. Są oni członkami pracowni architektonicznej "PALLADIUM", która powstała w styczniu 1992 r. Na przestrzeni lat 90. biuro wyspecjalizowało się głównie w projektowaniu obiektów hotelowych oraz biurowo-bankowych. Członkowie pracowni, tworząc nowe projekty, opierają się na obowiązujących europejskich standardach funkcjonalnych, formalnych oraz estetycznych.

Książka ma objętość 136 stron. Znajdują się w niej zarówno szczegóły dotyczące sposobów przystosowania poszczególnych pionów obsługowych w hotelu, jak i ogólne informacje dotyczące problematyki osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej.

Co ważne, omówiono nie tylko polskie regulacje prawne, ale również wymagania unijne. We wstępie autorzy omawiają rozwój statutu prawnego osób niepełnosprawnych w Polsce i w Unii Europejskiej. Książka zawiera 68 rycin i fotografii zaprojektowanych oraz zrealizowanych obiektów.

Publikacja poświęca szczególnie dużo miejsca wyposażeniu zgodnemu z przepisami dotyczącymi przystosowania obiektów hotelarskich do potrzeb gości niepełnosprawnych.

We wstępie czytamy: Niepełnosprawność nie powinna być rozumiana tylko jako rezultat określonych dysfunkcji, ale raczej jako wynik barier społecznych, ekonomicznych i technicznych na jakie napotyka osoba niepełnosprawna w środowisku fizycznym.

Turystyka i hotelarstwo, nie tyle z dobrej woli, czy dla wspaniałomyślnego gestu, ile z racji swej ogólnej dostępności, muszą być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wynika to z przepisów prawa budowlanego, ustawy o usługach turystycznych i rozporządzeń wykonawczych.

Spis treści:

I. Wstęp

II. Wprowadzenie
1. Osoby niepełnosprawne w Unii Europejskiej
2. Osoby niepełnosprawne w Polsce
3. Rodzaje niesprawności

III. Elementy antropometryczne i ergonomiczne (wymiarowe podstawy przystosowań)

IV. Podstawowe elementy przystosowania obiektów hotelowych do potrzeb osób niepełnosprawnych
1. Elementy zagospodarowania zewnętrznego
2. Węzeł wejściowy, recepcja, punkty obsługowe
3. Komunikacja pozioma
4. Komunikacja pionowa
5. Jednostki mieszkalne
6. Hotelowe węzły higieniczno-sanitarne (w.h.s.)
7. Pion gastronomiczno-żywieniowy
8. Pion wielofunkcyjny
9. Rekreacja wewnętrzna i zewnętrzna oraz obszary integracji społecznej

V. Krajowe podstawy formalno-prawne związane z przystosowaniem obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych

VI. Bibliografia

Informacje na temat sprzedaży:
PALLADIUM ARCHITEKCI - BŁĄDEK, MANIKOWSKI
Ul. Morawskiego 1/6, 60-239 Poznań
Tel. 0*61 66 11 012, faks: 0*61 66 27 159
e-mail: redakcja@albus.poznan.pl
www.albus.poznan.pl

Źródło: publikacja Hotele bez barier, www.albus.poznan.pl
Opracowanie: Maria Rubersz

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas