Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Praca pielęgniarki z niepełnosprawnością w systemie równoważnym

01.10.2019
Autor: J.

Jestem osobą z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności od 2008 roku. Od trzech lat pracuję w szpitalu jako pielęgniarka w systemie równoważnym. Czy mimo tego, że podczas rozpoczęcia pracy lekarz zezwolił mi na pracę w systemie zmianowym (nie ma w nim mowy o wydłużonych godzinach pracy), powinnam pracować jak każdy zdrowy pracownik? Kierowniczka kadr twierdzi, że swoją decyzją o zmianowej pracy zrzekłam się uprawnień do zmniejszenia liczby godzin pracy. Jest to nieprawdą, ponieważ wprowadzono mnie nieświadomie w błąd. Podobno w innych placówkach szpitalnych także zatrudniają osoby niepełnosprawne w systemie równoważnym, ale wykonują one swoją pracę po max. 35 h tygodniowo.

Szanowna Pani,

należy uznać, iż prawo nie wyklucza możliwości tylko częściowego zwolnienia z ograniczeń czasu pracy wynikających z zatrudniania pracownika posiadającego umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, poniżej przedstawiam odpowiedź ministerstwa:
„Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2046 z późn. zm.) czas pracy osoby niepełnosprawnej nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast czas pracy osoby niepełnosprawnej – zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Osoba niepełnosprawna nie może być zatrudniona w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.

Powyższych norm, zgodnie z art. 16 ustawy o rehabilitacji (…), nie stosuje się:

  1. do osób zatrudnionych przy pilnowaniu oraz
  2. gdy na wniosek osoby zatrudnionej, lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę.

Oznacza to, że uzyskanie przez osobę niepełnosprawną zaświadczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy o rehabilitacji (…) wyłącza w całości przepisy art. 15 w/w ustawy, w związku z czym osoba niepełnosprawna, w zakresie czasu pracy, traktowana jest jak pracownik pełnosprawny i w stosunku do niej mają zastosowanie przede wszystkim przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.).

Obowiązujące przepisy nie określają wzoru ani treści zaświadczenia wydawanego na podstawie art. 16 ustawy o rehabilitacji (…). O treści tego zaświadczenie decyduje więc lekarz medycyny pracy, a w przypadku jego braku lekarz sprawujący opiekę nad daną osobą. W związku z tym, jeżeli z treści zaświadczenia posiadanego przez pracownika niepełnosprawnego wynika, że wyłączona została tylko część przepisów art.15 ustawy o rehabilitacji (…), należy uznać takie zaświadczenie za wiążące, zgodnie z jego treścią.


Biuro Ministra i Komunikacji Społecznej
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej”.

Aby odpowiedzieć na Pani pytanie, musiałbym zapoznać się z treścią zaświadczenia lekarskiego, jeżeli rzeczywiście zgoda lekarza dotyczy tylko systemu pracy, a nie wymiaru czasu pracy, to powinno wobec Pani stosować się skróconą normę czasu pracy – 35 godzin (tydzień).

 

Z poważaniem,

Grzegorz Jaroszczyk, prawnik

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas