Rozdział V - Poszukiwanie pracy przez telefon
Rozdział publikacji: Aktywnie szukam pracy
Rozmowa z pracodawcą przez telefon to ważny element całego procesu poszukiwania pracy. Daje ona możliwość odpowiedzi na ogłoszenie np. prasowe, zamieszczone w rubryce „dam pracę”, ale także krótkiego, trafnego i interesującego przedstawienia swojej kandydatury potencjalnemu pracodawcy.
Dlaczego rozmowa telefoniczna ma duże
znaczenie?
Rozmowa telefoniczna to często wstęp do właściwego spotkania z
pracodawcą. Pozwala na przedstawienie swojej kandydatury, uzyskanie
zaproszenia na rozmowę osobistą oraz wstępnych, niezbędnych
informacji od pracodawcy (np. co do miejsca i czasu spotkania).
Czego należy unikać podczas rozmowy
telefonicznej?
W czasie rozmowy telefonicznej nie staraj się zaspokoić ciekawości,
co do szczegółów dotyczących zatrudnienia. Ma być to krótka,
konkretna rozmowa o charakterze informacyjnym. Nigdy nie pytaj
przez telefon o wysokość wynagrodzenia.
Czy do rozmowy telefonicznej trzeba się
przygotowywać?
Tak, aby rozmowa telefoniczna była skuteczna i by pozbyć się stresu
i zdenerwowania, należy się do niej dobrze przygotować. Nie licz,
że po uzyskaniu połączenia z rozmówcą będziesz improwizować i na
poczekaniu wymyślać odpowiedzi na pytania. To duży błąd. Może się
nagle okazać, że gdy usłyszysz głos w słuchawce, w Twojej głowie
pojawi się pustka i nie będziesz miał pomysłu na odpowiedzi. W ten
sposób można zmarnować szansę na uzyskanie pracy.
Co należy zrobić, aby przygotować się do rozmowy telefonicznej w sprawie pracy?
Przed rozmową
- przygotuj sobie kartkę i długopis (aby mieć je pod ręką - przerywanie rozmowy i poszukiwanie długopisu może sprawić na rozmówcy bardzo złe wrażenie),
- przygotuj swoje CV (dzięki temu będziesz mógł szybko odpowiedzieć na pytania dotyczące wykształcenia, umiejętności i przebiegu pracy zawodowej - pamięć bywa zawodna, a do tego jeszcze dochodzi stres),
- przygotuj sobie ogłoszenie, w związku z którym telefonujesz (będziesz miał w ten sposób dostęp do podanych już informacji o pracy i firmie),
- zastanów się i zapisz pytania, które chciałbyś zadać pracodawcy
(przede wszystkim podstawowe informacje dotyczące: adresu firmy,
czasu i miejsca spotkania, nazwiska osoby, do której należy się
zgłosić, wszystkie te informacje zapisz od razu na kartce
- jeżeli nie jesteś pewien, poproś rozmówcę o powtórzenie), - przygotuj sobie kalendarz (by móc szybko sprawdzić termin spotkania),
- zastanów się, co chcesz o sobie powiedzieć pracodawcy (przygotuj sobie krótką prezentację - przykład znajdziesz w dalszej części rozdziału),
- jeżeli masz kłopoty z mówieniem lub ze słyszeniem, poproś o pomoc w prowadzeniu rozmowy inną osobę (najważniejszą sprawą jest ustalenie, czy problemy z mową lub słuchem nie będą przeszkadzały Ci w wykonywaniu pracy, o którą się starasz - pracodawcy dobierają z reguły sposób kontaktowania się odpowiednio do stawianych na danym stanowisku oczekiwań).
- przywitaj się, przedstaw i powiedz, w jakiej sprawie telefonujesz (to bardzo ważne, przestajesz być dla rozmówcy anonimowy),
- jeżeli zostajesz przełączony do kolejnego rozmówcy również przywitaj się przedstaw (powtarzaj to w odniesieniu do każdego nowego rozmówcy),
- po połączeniu z właściwą osobą powiedz kilka słów o sobie (krótką informację, którą przygotowałeś wcześniej),
- bądź miły i uprzejmy dla każdego rozmówcy (kultura obowiązuje zawsze każdego).
Przeprowadzenie rozmowy telefonicznej
- staraj się stosować umiarkowane tempo mówienia i dbaj o to, by rozmówca zrozumiał Twoje wypowiedzi,
- jeżeli mówienie sprawia Ci problem, uprzedź o tym rozmówcę, poinformuj również, że chętnie powtórzysz niejasne dla niego słowa czy zdania (to bardzo ośmieli Twojego rozmówcę),
- bądź taktowny i prowadź rozmowę z wyczuciem (nie staraj się za wszelką cenę uzyskiwać odpowiedzi na swoje pytania - wiele rzeczy wyjaśni się z czasem i będziesz mógł je ocenić),
- słuchaj uważnie rozmówcy (notuj ważne informacje np.: proponowany termin spotkania, staraj się dostosować do zaproponowanego przez rozmówcę terminu - jest to dobrze widziane i będzie działać na Twoją korzyść - nie zaczynaj kontaktu z pracodawcą od stawiania własnych warunków),
- zwróć uwagę, aby słownictwo, jakim się posługujesz, było zrozumiałe dla Twojego rozmówcy (nie używaj zwrotów żargonowych ani terminów zawodowych),
- jeżeli poruszasz się na wózku, ustal, czy w budynku, do którego się wybierasz, są bariery architektoniczne.
Zakończenie rozmowy
A. Jeżeli pracodawca zainteresuje się Twoją kandydaturą:
- podsumuj najważniejsze ustalenia (np. dotyczące czasu i miejsca spotkania; w ten sposób upewnisz się, że wszystko dobrze zrozumiałeś),
- podziękuj za poświęcony Ci czas i zaproszenie na rozmowę osobistą,
- pozwól rozmówcy (pracodawcy) zakończyć rozmowę (mimo że to Ty ją rozpocząłeś).
B. Jeżeli pracodawca podziękuje za Twoją kandydaturę:
- mimo wszystko podziękuj za poświęcony Ci czas,
- zapytaj, czy możesz przesłać swoje CV (może w przyszłości będzie szansa na zatrudnienie),
- zapytaj, czy możesz telefonować i dowiadywać się o możliwość zatrudnienia w późniejszym terminie,
- pozwól rozmówcy (pracodawcy) zakończyć rozmowę (mimo że to Ty ją rozpocząłeś).
Po rozmowie telefonicznej
A. Jeżeli otrzymałeś zaproszenie na rozmowę osobistą:
- uporządkuj notatki sporządzane podczas rozmowy telefonicznej (szczególnie zanotuj: nazwę firmy, datę, godzinę, miejsce spotkania, imię, nazwisko stanowisko osoby, do której masz się zgłosić, wymagane przez pracodawcę dokumenty, które musisz zabrać ze sobą na osobiste spotkanie),
- zapisz ważne informacje o firmie i pracy (jeżeli jakieś uzyskałeś),
- zaznacz w podręcznym kalendarzu termin rozmowy (dzięki temu go nie zapomnisz).
B. Jeżeli pracodawca podziękuje za Twoją kandydaturę:
- mimo wszystko prześlij swoje CV do firmy (jeżeli ustaliłeś to z rozmówcą),
- uporządkuj i zapisz najważniejsze informacje o firmie i pracy (być może przydadzą się w późniejszym terminie).
Bez względu na wynik rozmowy telefonicznej z pracodawcą, odpowiedz sobie na następujące pytania:
- czy jesteś zadowolony ze sposobu, w jaki prowadziłeś rozmowę?
- czy powiedziałeś rozmówcy wszystko, co sobie zaplanowałeś?
- czy popełniłeś jakieś błędy, co było ich przyczyną?
- co powinieneś zmienić lub poprawić w sposobie prowadzenia rozmowy?
Nawet jeżeli nie uzyskałeś zaproszenia na rozmowę osobistą, każda rozmowa telefoniczna jest dla Ciebie nowym doświadczeniem i okazją do nauczenia się czegoś pożytecznego. To swojego rodzaju trening umiejętności komunikowania się, szansa na dowiedzenie się czegoś nowego o sobie.
Rozmowa telefoniczna, która nie zakończyła się zaproszeniem na osobiste spotkanie, nie musi być nieudana (np. pracodawca mógł nie mieć akurat wolnego etatu, który odpowiada Twoim potrzebom i możliwościom). Czasem zdarza się, że pracodawcy zbierają telefonicznie informacje o kandydatach i zaproszenie na rozmowę otrzymasz w późniejszym terminie.
Pamiętaj!
|
Spis treści
I Rynek pracy
II Opracowanie planu działania - jak szukać pracy?
III Bilans umiejętności i mocnych stron
IV Dokumenty aplikacyjne (CV i list motywacyjny)
V Poszukiwanie pracy przez telefon
VI Czy Internet może zwiększyć szansę na znalezienie
pracy?
VII W czym może pomóc urząd pracy?
VIII Osobiste spotkanie z pracodawcą, czyli rozmowa kwalifikacyjna
(autoprezentacja)
IX Wolontariat szansą rozwoju osobistego i zawodowego
X Własna działalność
gospodarcza
XI Korzyści dla pracodawców
zatrudniających osoby niepełnosprawne
XII Podstawowe zagadnienia
prawne
Aneks
Autor: Magda Gorczyca, Katarzyna
Karczmarczyk
Źródło: "Aktywnie szukam pracy"
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz