Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Rozdział V - Poszukiwanie pracy przez telefon

Jesteś w zasobie archiwalnym naszego portalu. Informacje z tego artykułu mogą być nieaktualne. Polecamy nowsze artykuły na ten temat na naszym portalu. Zachęcamy do skorzystania z naszej wyszukiwarki.

Rozdział publikacji: Aktywnie szukam pracy

Rozmowa z pracodawcą przez telefon to ważny element całego procesu poszukiwania pracy. Daje ona możliwość odpowiedzi na ogłoszenie np. prasowe, zamieszczone w rubryce „dam pracę”, ale także krótkiego, trafnego i interesującego przedstawienia swojej kandydatury potencjalnemu pracodawcy.

Dlaczego rozmowa telefoniczna ma duże znaczenie?
Rozmowa telefoniczna to często wstęp do właściwego spotkania z pracodawcą. Pozwala na przedstawienie swojej kandydatury, uzyskanie zaproszenia na rozmowę osobistą oraz wstępnych, niezbędnych informacji od pracodawcy (np. co do miejsca i czasu spotkania).

Czego należy unikać podczas rozmowy telefonicznej?
W czasie rozmowy telefonicznej nie staraj się zaspokoić ciekawości, co do szczegółów dotyczących zatrudnienia. Ma być to krótka, konkretna rozmowa o charakterze informacyjnym. Nigdy nie pytaj przez telefon o wysokość wynagrodzenia.

Czy do rozmowy telefonicznej trzeba się przygotowywać?
Tak, aby rozmowa telefoniczna była skuteczna i by pozbyć się stresu i zdenerwowania, należy się do niej dobrze przygotować. Nie licz, że po uzyskaniu połączenia z rozmówcą będziesz improwizować i na poczekaniu wymyślać odpowiedzi na pytania. To duży błąd. Może się nagle okazać, że gdy usłyszysz głos w słuchawce, w Twojej głowie pojawi się pustka i nie będziesz miał pomysłu na odpowiedzi. W ten sposób można zmarnować szansę na uzyskanie pracy.

Co należy zrobić, aby przygotować się do rozmowy telefonicznej w sprawie pracy?

Przed rozmową

  • przygotuj sobie kartkę i długopis (aby mieć je pod ręką - przerywanie rozmowy i poszukiwanie długopisu może sprawić na rozmówcy bardzo złe wrażenie),
  • przygotuj swoje CV (dzięki temu będziesz mógł szybko odpowiedzieć na pytania dotyczące wykształcenia, umiejętności i przebiegu pracy zawodowej - pamięć bywa zawodna, a do tego jeszcze dochodzi stres),
  • przygotuj sobie ogłoszenie, w związku z którym telefonujesz (będziesz miał w ten sposób dostęp do podanych już informacji o pracy i firmie),
  • zastanów się i zapisz pytania, które chciałbyś zadać pracodawcy (przede wszystkim podstawowe informacje dotyczące: adresu firmy, czasu i miejsca spotkania, nazwiska osoby, do której należy się zgłosić, wszystkie te informacje zapisz od razu na kartce
    - jeżeli nie jesteś pewien, poproś rozmówcę o powtórzenie),
  • przygotuj sobie kalendarz (by móc szybko sprawdzić termin spotkania),
  • zastanów się, co chcesz o sobie powiedzieć pracodawcy (przygotuj sobie krótką prezentację - przykład znajdziesz w dalszej części rozdziału),
  • jeżeli masz kłopoty z mówieniem lub ze słyszeniem, poproś o pomoc w prowadzeniu rozmowy inną osobę (najważniejszą sprawą jest ustalenie, czy problemy z mową lub słuchem nie będą przeszkadzały Ci w wykonywaniu pracy, o którą się starasz - pracodawcy dobierają z reguły sposób kontaktowania się odpowiednio do stawianych na danym stanowisku oczekiwań).
Uzyskanie połączenia
  • przywitaj się, przedstaw i powiedz, w jakiej sprawie telefonujesz (to bardzo ważne, przestajesz być dla rozmówcy anonimowy),
  • jeżeli zostajesz przełączony do kolejnego rozmówcy również przywitaj się przedstaw (powtarzaj to w odniesieniu do każdego nowego rozmówcy),
  • po połączeniu z właściwą osobą powiedz kilka słów o sobie (krótką informację, którą przygotowałeś wcześniej),
  • bądź miły i uprzejmy dla każdego rozmówcy (kultura obowiązuje zawsze każdego).

Przeprowadzenie rozmowy telefonicznej

  • staraj się stosować umiarkowane tempo mówienia i dbaj o to, by rozmówca zrozumiał Twoje wypowiedzi,
  • jeżeli mówienie sprawia Ci problem, uprzedź o tym rozmówcę, poinformuj również, że chętnie powtórzysz niejasne dla niego słowa czy zdania (to bardzo ośmieli Twojego rozmówcę),
  • bądź taktowny i prowadź rozmowę z wyczuciem (nie staraj się za wszelką cenę uzyskiwać odpowiedzi na swoje pytania - wiele rzeczy wyjaśni się z czasem i będziesz mógł je ocenić),
  • słuchaj uważnie rozmówcy (notuj ważne informacje np.: proponowany termin spotkania, staraj się dostosować do zaproponowanego przez rozmówcę terminu - jest to dobrze widziane i będzie działać na Twoją korzyść - nie zaczynaj kontaktu z pracodawcą od stawiania własnych warunków),
  • zwróć uwagę, aby słownictwo, jakim się posługujesz, było zrozumiałe dla Twojego rozmówcy (nie używaj zwrotów żargonowych ani terminów zawodowych),
  • jeżeli poruszasz się na wózku, ustal, czy w budynku, do którego się wybierasz, są bariery architektoniczne.

Zakończenie rozmowy

A. Jeżeli pracodawca zainteresuje się Twoją kandydaturą:

  • podsumuj najważniejsze ustalenia (np. dotyczące czasu i miejsca spotkania; w ten sposób upewnisz się, że wszystko dobrze zrozumiałeś),
  • podziękuj za poświęcony Ci czas i zaproszenie na rozmowę osobistą,
  • pozwól rozmówcy (pracodawcy) zakończyć rozmowę (mimo że to Ty ją rozpocząłeś).

B. Jeżeli pracodawca podziękuje za Twoją kandydaturę:

  • mimo wszystko podziękuj za poświęcony Ci czas,
  • zapytaj, czy możesz przesłać swoje CV (może w przyszłości będzie szansa na zatrudnienie),
  • zapytaj, czy możesz telefonować i dowiadywać się o możliwość zatrudnienia w późniejszym terminie,
  • pozwól rozmówcy (pracodawcy) zakończyć rozmowę (mimo że to Ty ją rozpocząłeś).

Po rozmowie telefonicznej

A. Jeżeli otrzymałeś zaproszenie na rozmowę osobistą:

  • uporządkuj notatki sporządzane podczas rozmowy telefonicznej (szczególnie zanotuj: nazwę firmy, datę, godzinę, miejsce spotkania, imię, nazwisko stanowisko osoby, do której masz się zgłosić, wymagane przez pracodawcę dokumenty, które musisz zabrać ze sobą na osobiste spotkanie),
  • zapisz ważne informacje o firmie i pracy (jeżeli jakieś uzyskałeś),
  • zaznacz w podręcznym kalendarzu termin rozmowy (dzięki temu go nie zapomnisz).

B. Jeżeli pracodawca podziękuje za Twoją kandydaturę:

  • mimo wszystko prześlij swoje CV do firmy (jeżeli ustaliłeś to z rozmówcą),
  • uporządkuj i zapisz najważniejsze informacje o firmie i pracy (być może przydadzą się w późniejszym terminie).

Bez względu na wynik rozmowy telefonicznej z pracodawcą, odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • czy jesteś zadowolony ze sposobu, w jaki prowadziłeś rozmowę?
  • czy powiedziałeś rozmówcy wszystko, co sobie zaplanowałeś?
  • czy popełniłeś jakieś błędy, co było ich przyczyną?
  • co powinieneś zmienić lub poprawić w sposobie prowadzenia rozmowy?

Nawet jeżeli nie uzyskałeś zaproszenia na rozmowę osobistą, każda rozmowa telefoniczna jest dla Ciebie nowym doświadczeniem i okazją do nauczenia się czegoś pożytecznego. To swojego rodzaju trening umiejętności komunikowania się, szansa na dowiedzenie się czegoś nowego o sobie.

Rozmowa telefoniczna, która nie zakończyła się zaproszeniem na osobiste spotkanie, nie musi być nieudana (np. pracodawca mógł nie mieć akurat wolnego etatu, który odpowiada Twoim potrzebom i możliwościom). Czasem zdarza się, że pracodawcy zbierają telefonicznie informacje o kandydatach i zaproszenie na rozmowę otrzymasz w późniejszym terminie.

Pamiętaj!
  • Odmowa ze strony pracodawcy nie może być traktowana jak osobista porażka - to po prostu kolejne doświadczenie na drodze poszukiwania pracy - każdy aktywnie szukający pracy gromadzi takie doświadczenia - to zupełnie naturalne.
  • Nigdy nie pytaj przez telefon o wysokość wynagrodzenia. Tę ważną, ale delikatną kwestię pozostaw na osobiste spotkanie z pracodawcą
  • W czasie rozmowy telefonicznej kieruj się zasadą atutu - przedstawiaj swoje mocne strony, kwalifikacje i umiejętności. Promuj swoją osobę - w sposób taktowny staraj się zainteresować pracodawcę.



Spis treści

I Rynek pracy

II Opracowanie planu działania - jak szukać pracy?

III Bilans umiejętności i mocnych stron

IV Dokumenty aplikacyjne (CV i list motywacyjny)

V Poszukiwanie pracy przez telefon

VI Czy Internet może zwiększyć szansę na znalezienie pracy?

VII W czym może pomóc urząd pracy?

VIII Osobiste spotkanie z pracodawcą, czyli rozmowa kwalifikacyjna (autoprezentacja)

IX Wolontariat szansą rozwoju osobistego i zawodowego

X Własna działalność gospodarcza

XI Korzyści dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne

XII Podstawowe zagadnienia prawne

Aneks

Autor: Magda Gorczyca, Katarzyna Karczmarczyk
Źródło: "Aktywnie szukam pracy"

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas