Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dlaczego zniżki w autobusie nie obowiązują przy zakupie biletu u kierowcy?

12.08.2019
Autor: A.

Dlaczego zniżki na przejazd autobusem międzymiastowym dla osoby o znacznym stopniu niepełnosprawnosci nie obowiązują, jeśli bilet kupujemy u kierowcy, a nie w kasie? Zaznaczam, że w moim mieście nie ma kasy tej firmy przewozowej FLIXBUS.

Szanowna Pani,

Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414), wszyscy przewoźnicy z zezwoleniem na przewozy regularne muszą uwzględniać ulgi przysługujące pasażerom na podstawie odrębnych przepisów. 

Firma uwzględnia zniżki dla osób niepełnosprawnych przy sprzedaży biletów w kasach, poprzez internet, specjalną aplikację. Firma nie uwzględnia natomiast zniżek przy zakupie biletów u kierowcy, bo ten odbywa się tylko za pomocą karty płatniczej - trudności techniczne uwzględnienia zniżek. Jeśli uważa Pani, że zostały naruszone Pani prawa ma Pani prawo złożyć skargę w ciągu trzech miesięcy po rzeczywistym lub planowanym skorzystaniu z usług przewoźnika. Przewoźnik powinien powiadomić pasażera w ciągu jednego miesiąca od otrzymania skargi, czy skarga ta została uwzględniona, odrzucona, czy też dalej jest przetwarzana. W ciągu trzech miesięcy od otrzymania reklamacji przewoźnik musi wysłać pasażerowi definitywną odpowiedź. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym  stwierdza w art. 82b.1: „W przypadku gdy pasażer został zawiadomiony przez przewoźnika drogowego o nieuwzględnieniu wniesionej do niego skargi na podstawie art. 27 rozporządzenia nr 181/2011 albo nie uzyskał odpowiedzi na taką skargę w terminie określonym w art. 27 tego rozporządzenia, może wnieść skargę na przewoźnika drogowego w sprawie naruszenia przez niego przepisów rozporządzenia nr 181/2011”.

W tej sprawie właściwy będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego: Al. Jerozolimskie 94 00-807 Warszawa tel. +48 22 220 40 00 fax +48 22 220 48 99, www.gitd.gov.pl, info@gitd.gov.

Warto pamiętać, że przewoźnik może powołać się na to, iż oferuje kilka alternatywnych sposobów sprzedaży biletów uwzględniających zniżki przysługujące osobom niepełnosprawnym. Z drugiej strony te inne sposoby sprzedaży nie uwzględniają potrzeb osób pozbawionych dostępu, możliwości, wiedzy do nowoczesnych technologii - wykluczonych cyfrowo.

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas