Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dobre rozwiązania: jest pomoc i dostępność

08.07.2019
Autor: Róża Matuszewska, fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Źródło: Integracja 3/2019
peron pkp w Kołobrzegu

Kolej zmienia się na naszych oczach, staje się coraz bardziej nowoczesna, a przy tym dostępna dla klientów z ograniczeniami mobilności. Regularnie wprowadzane dobre rozwiązania pozwalają dopasowywać usługi także do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

- Podróżuję pociągami typu Pendolino, np. z Rzeszowa do Gdańska, i zawsze 48 godzin przed podróżą zgłaszam potrzebę asysty, dzwoniąc pod nr tel. 42 205 45 31. Informuję, że potrzebuję pomocy w obrębie dworca, przy wejściu do pociągu i wyjściu z niego, jak również przy bagażu – mówi poruszająca się na wózku pani Dorota. – I taką pomoc otrzymuję. Konduktor rozkłada windę i wjeżdżam do pociągu.

Pasażerka chwali też dostępność toalet w pociągach Pendolino i pomoc w przemieszczaniu jej wózka oraz niesieniu bagażu. Jej zadowolenie to efekt m.in. intensywnych szkoleń pracowników PKP Intercity pod okiem ekspertów Integracji.

Wsparcie na telefon

Podróż koleją, np. pociągami spółki PKP Intercity, nie zaczyna się od wejścia na pokład pociągu, ale coraz częściej od... działań w smartfonie. To za pomocą aplikacji i stron internetowych pasażerowie planują podróż, dopasowują trasy, kupują bilety, a także sprawdzają dostępność pociągów. Od niedawna można też telefonicznie, dzwoniąc pod nr: 42 205 45 31, zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy oraz otrzymać kompleksową informację. Pasażerowie mogą dzwonić na wymieniony numer także w celu uzyskania pomocy, gdyby wystąpiły jakiekolwiek utrudnienia w trakcie ich podróży. Jednak niektórzy wciaż wolą kupić tradycyjny bilet i otrzymać informację na dworcu. Dlatego ważne jest, aby był on dostępny – chodzi tu zarówno o perony i przejścia na nie, jak i kasy biletowe oraz ich otoczenie. Mając bilet, wiedząc, kiedy i jakim pociągiem będzie podróżował pasażer z niepełnosprawnością, może on skorzystać z asysty, pod warunkiem jednak, że zgłosi to co najmniej 48 godzin wcześniej, korzystając z formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej lub z nr. tel. 42 205 45 31 lub 22 391 97 57, gdy korzysta z zagranicznej sieci telefonicznej.

W samej podróży

Co PKP Intercity oferuje pasażerom z niepełnosprawnością? Przede wszystkim umożliwia dostęp do takich samych usług jak innym podróżnym. Oznacza to m.in.:

  • znalezienie połączenia obsługiwanego przez pociąg mający udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej – za pośrednictwem Infolinii PKP IC, strony internetowej PKP IC, w kasie biletowej lub w pociągu,
  • pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu do/z pociągu, uruchamianego przez PKP IC,
  • wskazanie miejsca w pociągu i pomoc w jego zajęciu,
  • wniesienie/wyniesienie bagażu (ciężar bagażu nie może przekraczać 20 kg),
  • umożliwienie skorzystania z usług cateringu (o ile jest dostępny w pociągu),
  • wskazanie zakresu udogodnień i zasad bezpieczeństwa, pozwalających ww. osobom na sprawne i bezpieczne poruszanie się po pociągu,
  • informowanie o położeniu pociągu i stacji docelowej,
  • pomoc w dostaniu się do komunikacji zastępczej przy zmianie organizacji ruchu pociągów, odwołaniu pociągu (przez komunikację zastępczą należy rozumieć inny pociąg lub autobus).

Coraz lepsza obsługa pasażerów z niepełnosprawnością to efekt m.in. wspomnianych szkoleń dla załóg pociągów. Szkoleniowcy Integracji uczą, jak profesjonalnie pomagać na każdym etapie podróży i zgodnie z potrzebami wynikającymi z konkretnej niepełnosprawności.

Zmiany i dworcach

Osoba z niepełnosprawnością, która zgłosi taką potrzebę, może otrzymać pomoc na dworcu – łącznie z zapewnieniem personelu towarzyszącego (asysty). Personel towarzyszący zapewniany jest na wybranych dworcach kolejowych przez PKP S.A. Wiele dworców przeszło w ostatnim czasie szereg pozytywnych zmian.

- Kiedy kilkanaście lat temu podróżowałem (jeszcze starym taborem), napotykałem problemy z infrastrukturą na dworcu i wokół niego oraz w taborze (brak przystosowanych toalet, brak miejsca na przemieszczanie się na wózku, ciasnota) – wspomina poruszający się na wózku Robert, który mieszka niedaleko dworca i śledzi jego modernizację, np. przebudowę peronów czy przejść podziemnych. Te dziejące się na naszych oczach zmiany to efekt niezwykle ambitnego planu, którego celem jest uczynienie infrastruktury kolejowej nowoczesną i jak najlepiej dostosowaną do potrzeb wszystkich grup pasażerów.

Obecnie PKP S.A. realizuje największy w historii Program Inwestycji Dworcowych, który do 2023 r. obejmie około 200 obiektów w całej Polsce. Wartość programu szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Z nowych dworców, udostępnionych podróżnym w 2018 r., korzystają już pasażerowie w Strzelinie, Jaworze, Świętej Katarzynie i Poznaniu Garbarach, a na 2019 r. zaplanowano kolejne otwarcia, m.in.: w Chojnowie, Żaganiu i Zgorzelcu Ujeździe. Modernizowane obiekty dostosowywane są do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnością. Likwidowane są bariery architektoniczne, na wybranych dworcach pojawia się szereg udogodnień:

  1. parkingi dla osób niepełnosprawnych,
  2. kasy z obniżonym okienkiem, przystosowane do obsługi osób na wózkach i osób niskiego wzrostu,
  3. zamontowane w kasach pętle indukcyjne wspomagające komunikację personelu kas z osobami słabosłyszącymi, korzystającymi z aparatów słuchowych,
  4. toalety dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach,
  5. przewijaki w toaletach dla osób podróżujących z małymi dziećmi,
  6. ścieżki dotykowe – elementy nawierzchni wspomagające osoby niewidome i słabowidzące w poruszaniu się po terenie dworców,
  7. mapy tyflograficzne (dotykowe) – przedstawiające plan dworca, z którym osoby niewidome mogą zapoznać się za pomocą dotyku,
  8. usługa tłumacza migowego on-line w punktach informacji (InfoDworce), dostępnych na dworcach należących do PKP S.A.

Ponadto na stronie pkp.pl w zakładce Strefa Pasażera jest wyszukiwarka dworców, wraz z informacjami na temat dostępnych na ich terenie udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności.

Strażnik dostępności

Od 2016 r. w PKP S.A. pracuje audytor ds. dostępności, którego zadaniem jest weryfikacja prowadzonych projektów na każdym z etapów procesu inwestycyjnego. Audytor sprawdza m.in. jakość rozwiązań w zakresie zgodności z wymaganiami TSI PRM, czyli zasad zapewnienia dostępności osobom z ograniczoną możliwością poruszania się, a więc nie tylko z różnymi niepełnosprawnościami, ale także osób ograniczonych dużym bagażem, seniorów i opiekunów z dziećmi.


Partnerem materiału jest

PKP Intercity


okładka magazynu Integracja nr 3 - Joanna Mazur i Jan KlimentArtykuł pochodzi z numeru 3/2019 magazynu „Integracja”.

Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.

Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Co sądzisz o proponowanych przez rząd zmianach w ustawie o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych?

Biuletyn

Wspierają nas