Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Aktorzy z zespołem Downa i autyzmem „trollują" szkoły

19.09.2019
Autor: inf. prasowa
plakat w postaci kartki papieru w kratkę na nim napis na zamazanym czarną kredką tle TROLLE

Teatr 21 przygotowuje spektakl dla uczniów klas I-III pt. „Trolle”. Aktorzy tej warszawskiej grupy teatralnej – osoby z zespołem Downa i autyzmem – wcielają się w rolę mitycznych stworzeń, które postanawiają odwiedzić dzieci w ich szkolnych klasach. Pierwsze spektakle dla młodych uczniów odbędą się w Szkole Podstawowej nr 373 im. Jana Paderewskiego w Warszawie 26 i 27 września 2019 roku oraz na konferencji „Szkoła oswajania” w dniach 28 i 29 września 2019 roku.

Najnowszy spektakl Teatru 21 pt. „Trolle” dedykowany jest młodym widzom – uczniom klas I-III szkoły podstawowej. To zdarzenie teatralne zaprojektowane do grania w zwykłej, szkolnej klasie.

- To nie przypadek, że wybraliśmy szkoły. To nasza bardzo świadoma decyzja. Jestem zdania, że przestrzeń szkoły potrzebuje dzisiaj artystów, w tym aktorów Teatru 21 – z ich wyobraźnią, kreatywnością, odwagą, z dodatkowym chromosomem. Szkoła to przestrzeń, w której porządek, relacje, posłuszeństwo ustawione są symbolicznie w rzędy ławek i krzeseł. Dla nas szkoła to przestrzeń wspólna, pole relacji, spotkań z innymi. Chcemy (przynajmniej na chwilę) ten system nieco przemeblować, przewietrzyć. Pragniemy powołać sytuację, która pokaże, jaki potencjał kryje w sobie klasa rozumiana zarówno jako grupa młodych ludzi jak i przestrzeń – mówi przed premierą Justyna Sobczyk, reżyserka spektaklu oraz dyrektor artystyczna Teatru 21.

Zabawa porządkiem

Po każdym spektaklu odbędą się warsztaty dla uczniów prowadzone przez pedagogów teatru oraz aktorów Teatru 21. Ich celem będzie zebranie przemyśleń, doświadczeń i emocji towarzyszących temu niecodziennemu wydarzeniu jakim jest spotkanie z trollami.

- Trollowanie rozumiemy jako zabawę porządkiem, który nierzadko unieruchamia. Zależy nam na tym, żeby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele nie zamknęli się w klasie i w sobie – dodaje reżyserka spektaklu.

Wszystkie chętne szkoły, które chciałyby gościć u siebie spektakl „Trolle” zachęcamy do kontaktu na adres: szkoly@teatr21.pl.

Spektakl „Trolle” powstaje w ramach nowego sezonu Teatru 21 i Centrum Sztuki Włączającej: Downtown zatytułowanego „GAP SIĘ!”. Teatr 21 od lat pracuje na scenie z „obrazami nie do przyjęcia” i w tym sensie świadomy wagi spojrzenia, które obdarza uwagą i nie ucieka od niechcianych widoków, zajmie się w najnowszym sezonie mechanizmami patrzenia, powodami widzenia i niewidzenia. W cyklu działań pod hasłem „GAP SIĘ!” pojawią się m.in. wykłady, warsztaty, próby otwarte, pokazy performansów, wystawy. Szczegóły programu „GAP SIĘ!” już wkrótce na stronie internetowej teatru.

„Trolle” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz m.st. Warszawy oraz wsparte przez Fundusz Popierania Twórczości ZAIKS.

„Trolle” - opis spektaklu

O trollach krąży wiele legend i historii, które dorośli opowiadają dzieciom. W wielu z nich trolle przypominają dzikie stwory. To dziwolągi podobne trochę do ludzi a trochę do zwierząt. Trolle żyją w ukryciu, trzymają się w grupie i rzadko wystawiają się na cudze spojrzenie. Niewielu ludzi mówi o nich dobrze. Wiele osób boi się trolli mimo, że nigdy w życiu żadnego nie spotkało. Trolle również słyszały o ludziach niestworzone opowieści i przez wiele lat wolały im się nie pokazywać na oczy. Pora z tym skończyć! Nadszedł czas, żeby się w końcu zobaczyć!

Grupa trolli postanawia spotkać się z ludźmi. Na swoje pierwsze miejsce kontaktu z człowiekiem wybierają szkołę. Co się stanie, kiedy trolle wyjdą z ukrycia i wejdą do miejsc, w których nikt się ich nie spodziewa? Jak zareagują na nie dzieci?

„Trolle” to interaktywne zdarzenie teatralne dla uczniów i nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej. Po każdym spotkaniu dzieci z trollami odbywa się warsztat, który pomaga dzieciom zebrać przemyślenia, doświadczenia i emocje towarzyszące temu niecodziennemu wydarzeniu. Spektakl „Trolle” to brakująca lekcja, która pokazuje potencjał spotkania, klasy i szkoły. Ile możliwości kryje w sobie klasa? Jaką moc i jakie znaczenie ma to spotkanie? Jak wspólnie być, nie uciekając przed sobą w strach?

Spektakl dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej pt. „Trolle” powstał w ramach sezonu „GAP SIĘ!”.

Twórcy:

  • reżyseria: Justyna Sobczyk
  • scenografia i kostiumy: Wisłomira Nicieja
  • muzyka: Sebastian Świąder
  • ruch: Agnieszka Kryst 
  • produkcja: Paulina Uryszek
  • koordynacja: Wiktoria Siedlecka-Dorosz
  • grafika: Karolina Witowska-Ćirlić

Obsada:

Grzegorz Brandt, Anna Drózd, Jan Kowalewski, Anna Łuczak, Michał Pęszyński, Cecylia Sobolewska, Marta Stańczyk, Piotr Swend, Justyna Wielgus.

   

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Co sądzisz o proponowanych przez rząd zmianach w ustawie o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych?

Biuletyn

Wspierają nas