Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Zatrudnienie osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności

03.01.2020
Autor: M.

Prowadzę kilkupokojowy obiekt noclegowy jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Nie posiadam pracowników. Chciałabym zatrudnić osobę do sprzątania pokoi zgłosiła się Pani z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności O2-P, którą chciałabym zatrudnić. Czy nie będąc zakładem pracy mam taką możliwość? Czy są jakieś wymagania co do pokoju socjalnego itp.? Jakie kroki powinnam poczynić?

Szanowna Pani,

przepisy nie ograniczają możliwości zatrudnienia osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, można ją zatrudnić także na „otwartym rynku pracy”. Pani zaś, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą może zatrudniać pracowników, być pracodawcą.

Pracownik niepełnosprawny, podobnie jak każdy pracownik, powinien otrzymać od pracodawcy skierowanie do lekarza medycyny pracy. Warunkiem zatrudnienia jest, że lekarz medycyny pracy przeprowadzający badania zezwoli osobie niepełnosprawnej na wykonywanie określonych obowiązków pracowniczych. Jeśli chodzi o uprawnienia pracowników niepełnosprawnych, czas pracy, dodatkowy urlop regulują to przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1172, ze zm.).

Jeśli Pani przyszła pracownica, posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności to:

  • jej czas pracy nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo
  • nie może być zatrudniona w godzinach nocnych i w godzinach nadliczbowych, ma prawo do dodatkowej 15-minutowej przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek, czas tej przerwy jest wliczany do czasu pracy,
  • ma prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym,
  • ma prawo do czasu wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym lub w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

Uwaga! Powyższych ograniczeń czasu pracy wszystkich osób niepełnosprawnych nie stosuje się do pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu, a także gdy zatrudniony pracownik sam zrezygnuje z tego prawa, wnioskując o skierowanie na badania lekarskie i otrzymując zaświadczenie lekarskie ze zgodą na niestosowanie wobec niego przepisu o skróconym czasie pracy.

Jako pracodawca, może się Pani uzyskać dofinansowanie wynagrodzenia niepełnosprawnej pracownicy. Jego wysokość jest uzależniona od stopnia niepełnosprawności i rodzaju orzeczenia. W tym przypadku dofinansowanie mogłoby wynieść 1750 zł. Więcej na ten temat na www.pfron.org.pl.

Jeśli chodzi o pokój socjalny, to Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 1997 nr 129 poz. 844) stwierdza ogólnie, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

 

Z poważaniem

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas