Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Tyflobus - dźwiękiem i dotykiem przez życie

03.06.2011
Autor: oprac. Natalia Łyczko
Źródło: inf. prasowa

1 czerwca br. Fundacja Szansa dla Niewidomych rozpoczęła drugą edycję ogólnopolskiej kampanii "Tyflobus".

Celem akcji jest wzrost świadomości i wiedzy na temat problemów i potrzeb osób niewidomych i niedowidzących, przybliżenie społeczeństwu możliwości, jakie dają nowoczesne rozwiązania udźwiękawiające otoczenie i opisujące je w alfabecie Braille'a, a także zwiększenie zainteresowania władz tym tematem.

Organizatorzy zwracają uwagę, że skala zjawiska, którego dotyczą działania, jest niezwykle duża - w Polsce żyje ponad 1,5 mln ludzi z orzeczeniem o niepełnosprawności wynikającym z niewidzenia; w zdecydowanej większości to osoby zdane same na siebie.

Akcja, której głównym sponsorem jest firma Altix, potrwa około dwóch miesięcy. W 2010 roku, gdy organizowano ją po raz pierwszy, zawitała do 46 miast.  W tym roku specjalnie przygotowany Tyflobus odwiedzi kolejne miejscowości.
 
W ramach działań będzie można zobaczyć specjalne pokazy - tyflospektakle, dzięki którym każdy dowie się, jak możemy pomóc niewidomemu na ulicy, wskazać mu drogę, ale przede wszystkim jak niewiele potrzeba, aby osoba z niepełnosprawnością narządu wzroku mogła być samodzielna i funkcjonować jak równoprawny obywatel. Organizatorzy kampanii zaprezentują, co zrobić, aby przestrzeń publiczna była całkowicie przyjazna dla tej grupy, oraz udowodnią, że dźwiękiem i dotykiem można zrekompensować brak zdolności widzenia.

- Chcemy pokazać, że bez dźwięku i dotyku osoby z dysfunkcją narządu wzroku są bezradne. Czy ktoś chciałby z własnej woli być bezradny? Pragniemy pokazać,
że to obowiązek nas wszystkich, aby przystosować przestrzeń do potrzeb osób niewidomych, uświadomić, co to jest tyflografika i udźwiękowienie, i pokazać, jak ważne są one dla osób niewidomych - zaznaczają pomysłodawcy w komunikacie prasowym.

Do udziału w wydarzeniach organizatorzy zapraszają wszystkich zainteresowanych tematem, osoby niewidome i niedowidzące, władze urzędów, uczelni, a także instytucje i firmy, od których zależne jest dostosowanie środków komunikacji, miejsc kultury czy sportu.

Pierwsze przystanki Tyflobusu:

Kielce
6.06.2011

Plac Artystów
godz. 10.00 - 13.00

Ostrowiec Świętokrzyski
7.06.2011

Rynek Miasta
godz. 9.00 - 13.00


Sandomierz
7.06.2011

Sandomierskie Centrum Kultury
ul. Rynek 20
godz. 14.00 - 17.00

Tarnobrzeg
8.06.2011

Urząd Miasta
ul. Kościuszki 32
godz. 9.00 - 13.00

Busko - Zdrój
8.06.2011

Samorządowe Centrum Kultury (Dom Kultury)
ul. Mickiewicza 22
godz. 14.00 - 17.00

Brzesko
09.06.2011

pl. Kazimierza w Brzesku
godz. 8.00 - 12.00

Bochnia

09.06.2011

Rynek Miasta
godz. 13.00 - 17.00

Nowy Sącz
10.06.2011

ul. Jagiellońska 14
(przed wejściem do budynku Wydziału Edukacji)
godz. 10.00 - 16.00

Zakopane

11.06.2011

Plac przed Stacją PKL Gubałówka
godz. 10.00 - 16.00
 
Nowy Targ

13.06.2011
al. Tysiąclecia 35

(przed wejściem do budynku Starostwa Powiatowego w Nowym Targu)
godz. 10.00 - 16.00

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas