Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Musicon – każdy może być kompozytorem

11.02.2020
Autor: Beata Dązbłaż, fot. materiały prasowe
trzy uśmiechnięte dziewczynki przy musiconie obok mężczyzna grający na flecie

Jest wykorzystywany zarówno w pracy z dziećmi w normie intelektualnej, jak też z dziećmi z różnego typu niepełnosprawnościami. Znajduje się w placówkach integracyjnych, jak i szkołach, które nimi nie są. Gra w placówkach dla dzieci z niepełnosprawnościami i ma spore doświadczenie w pracy m. in. z dziećmi ze spektrum autyzmu – Musicon.

Ten nietypowy instrument, który można by porównać do katarynki, to całkowicie polski pomysł, jak również wykonanie wszystkich podzespołów i wykonanie całości, ale wykorzystywany jest już na całym świecie.

Jak to działa

- Jeśli chodzi o oddziaływanie Musiconu to w zależności od tego, jakim obszarem chcemy zająć się u dziecka oraz od jego niepełnosprawności, instrument będzie przynosił określone efekty. Może to być np. tylko i wyłącznie fizyczny rozwój dziecka, czyli praca nad motoryką małą i dużą. Musicon funkcjonuje jak duża pozytywka, może on grać pewną melodię i dziecko może ćwiczyć w jej rytm, może się ruszać, tańczyć. Może to być praca nad motoryką dużą – np. ćwiczenie ruchów ręki, palców poprzez wciskanie i wyciskanie przycisków czy projektowanie. Najpierw jest rysowanie na karteczce na szablonach kropkami, które odwzorowują układ przycisków na Musiconie, programowanie przez dziecko, a potem przenoszenie tego na Musicon – mówi Natalia Komar-Piątyszek, specjalista ds. wdrożeń w placówkach oświatowych i terapeutycznych.

Musicon ma niemałe sukcesy z dziećmi słabowidzącymi, jest np. w ośrodku w Laskach. Można uczyć na nim brajla, dzieci niewidome mogą pisać na tym instrumencie, a potem usłyszeć jak to wybrzmi.

- Na Musiconie można wykonywać ćwiczenia wzrokowe, jest to dobre dla dzieci z zaburzeniami widzenia, które muszą ćwiczyć ruchy gałek ocznych od lewej do prawej czy dal-bliż. Dziecko śledzi wtedy na Musiconie jak terapeuta wciska przyciski, widzi jak wyjeżdża walec z przyciskami i ono musi je chować – w ten sposób ćwiczy wodzenie wzrokiem – mówi Natalia Komar-Piątyszek.

uśmiechnięte dzieci przy musiconie

Na instrumencie można wykonywać także różnego rodzaju ćwiczenia słuchowe. Ma też on istotny wkład w rozwijanie umiejętności społecznych, co jest ważne dla dzieci ze spektrum autyzmu. Uczy np. czekania na swoją kolej, pracy w grupie, wspólnego planowania, komponowania.

Nie tylko instrument

Musicon to nie tylko instrument, jest do niego także cały koncept związany z prowadzeniem zajęć, dodatkowe scenariusze.

- Częścią filozofii Musiconu są trzy pacynki, trzej muzycy: Charlie – saksofon, Jaco – bass, Ringo – bęben. One pokazują inne cechy charakteru, usposobienia, jeden jest bardzo energiczny, drugi wycofany, a trzeci wesoły. W ten sposób pokazujemy dzieciom, że każdy jest inny – tłumaczy Natalia Komar-Piątyszek.

Dodaje, że to co ważne w Musiconie, to że zawsze jest sukces. Jeśli mówimy o dzieciach, które mają problemy ruchowe, problem z graniem na instrumencie w sposób satysfakcjonujący dla dziecka jak np. w przypadku dzieci z porażaniem mózgowym – dziecko zawsze w łatwy sposób może zmodyfikować to, co stworzyło. Instrument spełnia także rolę albo wyciszacza albo podnoszenia tempa – w zależności od potrzeby podczas danych zajęć.

Poczuć dźwięk

Musicon zdobył już wiele międzynarodowych nagród i gra na całym świecie, obecnie w około 100 miejscach. Znajduje się także w muzeach, filharmoniach, szkołach muzycznych, ale i placówkach oświatowych.

Jego koszt w wersji podstawowej to ponad 16 tys. zł, z całym pakietem edukacyjnym jest to dokładnie 19 899 zł.

Jego twórca i pomysłodawca Kamil Laszuk stworzył go jako swoją pracę dyplomową, łącząc dwie pasje do muzyki i sztuki. Grając na kontrabasie w jednej z placówek spotkał niesłyszącą dziewczynkę, która przytuliła się do kontrabasu, chcąc poczuć dźwięk. To był impuls do stworzenia Musiconu.

Więcej o Musiconie na stronie internetowej.




 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Czy kiedykolwiek z powodu niepełnosprawności nie wpuszczono gdzieś Ciebie lub Twojego dziecka?

Biuletyn

Wspierają nas