Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Niewidomi już widoczni

13.09.2011
Źródło: inf. prasowa

Baner promujący kampanięWystawa zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory, multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, spacer z brajlem wzdłuż Nowego Światu, wielkie badanie dna oka i niecodzienny mural Dariusza Paczkowskiego na fasadzie budynku Polskiego Związku Niewidomych  – to najważniejsze atrakcje czekające na wszystkich, którzy zechcą przyłączyć się do działań w ramach dwóch kampanii organizowanych przez Polski Związek Niewidomych oraz stowarzyszenia Retina AMD Polska i AMD.

Kampanie ruszają 15 września br. i mają przypominać, że osoby niewidome i słabowidzące są częścią społeczeństwa, chcą żyć aktywnie i być traktowane normalnie.

Motyw przewodni obu akcji stanowią oczy. Pojawią się one wszędzie tam, gdzie dotrą obie kampanie: zaaranżowany razem z artystami projekt „Niewidomi już widoczni” i prowadzony w Polsce i na całym świecie Retina Week, czyli Tydzień Chorób Siatkówki.

Oczy mają być metaforą skierowania uwagi na sprawy osób niewidomych i słabowidzących; próbą przypomnienia o istnieniu ludzi spychanych - świadomie bądź nieświadomie - na margines życia. Ludzi, którzy chcą wyjść z niszy, chcą, by ich zauważono i by im pomagano. W zamian mają wiele do zaoferowania: mogą podzielić się swoją wiedzą dotyczącą przeciwdziałania chorobom oczu, pomóc osobom tracącym wzrok i ich rodzinom, a także nauczyć, jak umiejętnie pomagać innym.

Obie kampanie będą trwały kilka dni. Każdy dzień poświęcony będzie innemu działaniu.

Harmonogram kampanii
15 września – „Dbajmy o swój wzrok” - badania polskich parlamentarzystów w Sejmie RP

17 września, godz. 21.00 – „Światłem po oczach” – multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, ul. Nowy Świat pomiędzy Chmielną a Ordynacką. Za możliwość realizacji projektu JAJKOFILM dziękuje p. adwokat Joannie Karniol i Restauracji St. Traffo

19 września, godz. 11.00 –„Spacer ze streetartowym brajlem”, przygotowany przez grupę 3fala.art.pl – niewidomi i ich przyjaciele zapraszają na spacer Nowym Światem

19 września, godz. 12.00-19.00 oraz 20 września, godz. 10.00-19.00 – „N jak niewidomy, W jak wzrok” - namioty edukacyjne, w których będzie można zbadać wzrok; Krakowskie Przedmieście 68, plac przed kościołem św. Anny 

19 września, godz. 19.00 – „Niewidomi już widoczni” - otwarcie muralu autorstwa grupy 3fala.art.pl (Dariusz Paczkowski, Mateusz Bieleniewicz) na budynku Polskiego Związku Niewidomych, ul. Konwiktorska 9, oraz wernisaż zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory, połączony z projekcją filmu wyprodukowanego przez JAJKOFILM; Tyflogaleria Polskiego Związku Niewidomych, ul. Konwiktorska 7


 

Zadanie zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy (szczegóły na stronie: www.warszawa2016.pl )
Herb miasta Warszawy i logotyp programu Warszawa Europejska Stolica Kultury 2016


Niewidomi są częścią społeczeństwa
Z danych GUS wynika, że ponad 1,8 mln osób w Polsce to osoby z dysfunkcją wzroku. To bardzo dużo, tymczasem przeciętny Polak wie bardzo mało o tym, jak żyją osoby niewidome i słabowidzące, co mogą robić samodzielnie, w jakiej sytuacji potrzebują pomocy i jak tej pomocy im udzielić.

Osoby z dysfunkcją wzroku chcą żyć aktywnie: wychodzić z domu, pracować, chodzić do kina, teatru, kawiarni i na wybory. Aby było to możliwe, potrzebują wsparcia, ale nie litości – podkreślają organizatorzy akcji.  - Nie chcemy, by nasze pojawienie się na ulicy, w kinie, restauracji czy w urzędzie budziło sensację, nie chcemy, by biała laska krępowała osoby widzące. Chcemy, by traktowano nas po partnersku i stawiano nam wymagania – apelują.

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Które z kluczowych rozwiązań ustawy o dostępności uważasz za najważniejsze?

Biuletyn

Wspierają nas