Niewidomi już widoczni
Wystawa zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory, multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, spacer z brajlem wzdłuż Nowego Światu, wielkie badanie dna oka i niecodzienny mural Dariusza Paczkowskiego na fasadzie budynku Polskiego Związku Niewidomych – to najważniejsze atrakcje czekające na wszystkich, którzy zechcą przyłączyć się do działań w ramach dwóch kampanii organizowanych przez Polski Związek Niewidomych oraz stowarzyszenia Retina AMD Polska i AMD.
Kampanie ruszają 15 września br. i mają przypominać, że osoby niewidome i słabowidzące są częścią społeczeństwa, chcą żyć aktywnie i być traktowane normalnie.
Motyw przewodni obu akcji stanowią oczy. Pojawią się one wszędzie tam, gdzie dotrą obie kampanie: zaaranżowany razem z artystami projekt „Niewidomi już widoczni” i prowadzony w Polsce i na całym świecie Retina Week, czyli Tydzień Chorób Siatkówki.
Oczy mają być metaforą skierowania uwagi na sprawy osób niewidomych i słabowidzących; próbą przypomnienia o istnieniu ludzi spychanych - świadomie bądź nieświadomie - na margines życia. Ludzi, którzy chcą wyjść z niszy, chcą, by ich zauważono i by im pomagano. W zamian mają wiele do zaoferowania: mogą podzielić się swoją wiedzą dotyczącą przeciwdziałania chorobom oczu, pomóc osobom tracącym wzrok i ich rodzinom, a także nauczyć, jak umiejętnie pomagać innym.
Obie kampanie będą trwały kilka dni. Każdy dzień poświęcony będzie innemu działaniu.
Harmonogram kampanii
15 września – „Dbajmy o swój wzrok” - badania polskich
parlamentarzystów w Sejmie RP
17 września, godz. 21.00 – „Światłem po oczach” –
multimedialna aranżacja przestrzeni – produkcja JAJKOFILM, ul. Nowy
Świat pomiędzy Chmielną a Ordynacką. Za możliwość realizacji
projektu JAJKOFILM dziękuje p. adwokat Joannie Karniol i
Restauracji St. Traffo
19 września, godz. 11.00 –„Spacer ze streetartowym brajlem”,
przygotowany przez grupę 3fala.art.pl – niewidomi i ich przyjaciele
zapraszają na spacer Nowym Światem
19 września, godz. 12.00-19.00 oraz 20 września, godz.
10.00-19.00 – „N jak niewidomy, W jak wzrok” - namioty
edukacyjne, w których będzie można zbadać wzrok; Krakowskie
Przedmieście 68, plac przed kościołem św. Anny
19 września, godz. 19.00 – „Niewidomi już widoczni” -
otwarcie muralu autorstwa grupy 3fala.art.pl (Dariusz Paczkowski,
Mateusz Bieleniewicz) na budynku Polskiego Związku Niewidomych, ul.
Konwiktorska 9, oraz wernisaż zdjęć znanego fotografa Tomka Sikory,
połączony z projekcją filmu wyprodukowanego przez JAJKOFILM;
Tyflogaleria Polskiego Związku Niewidomych, ul. Konwiktorska 7
Zadanie zostało zrealizowane dzięki dofinansowaniu ze
środków m.st. Warszawy (szczegóły na stronie: www.warszawa2016.pl
)
Niewidomi są częścią społeczeństwa
Z danych GUS wynika, że ponad 1,8 mln osób w Polsce to
osoby z dysfunkcją wzroku. To bardzo dużo, tymczasem przeciętny
Polak wie bardzo mało o tym, jak żyją osoby niewidome i
słabowidzące, co mogą robić samodzielnie, w jakiej sytuacji
potrzebują pomocy i jak tej pomocy im udzielić.
Osoby z dysfunkcją wzroku chcą żyć aktywnie: wychodzić z domu, pracować, chodzić do kina, teatru, kawiarni i na wybory. Aby było to możliwe, potrzebują wsparcia, ale nie litości – podkreślają organizatorzy akcji. - Nie chcemy, by nasze pojawienie się na ulicy, w kinie, restauracji czy w urzędzie budziło sensację, nie chcemy, by biała laska krępowała osoby widzące. Chcemy, by traktowano nas po partnersku i stawiano nam wymagania – apelują.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz