Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dbaj o siebie. Jak samodzielnie ćwiczyć na wózku?

02.06.2020
Autor: Rafał Miszkiel, Krzysztof Stern, dr nauk o zdr. Paweł Ruszczuk D.O.; fot. Rafał Miszkiel
Źródło: Integracja 2/2020
mężczyzna na wózku ćwiczy z taśmą przyczepioną do wózka

Osoby poruszające się na wózkach aktywnych mogą zadbać o swoje zdrowie dzięki samodzielnym ćwiczeniom z użyciem taśmy rehabilitacyjnej lub sztangielek. Dla naszych Czytelników przykładowe ćwiczenia przygotowali: dr nauk o zdr. Paweł Ruszczuk, Krzysztof Stern ze Stowarzyszenia Jedna Chwila i Rafał Miszkiel z Integracji.

Rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej na boki

Do tego ćwiczenia potrzebujesz taśmy rehabilitacyjnej, z której zrobisz pętlę. Rozciągaj taśmę tak, żeby utrzymywać ją między kciukami i grzbietami dłoni, i stopniowo rozciągaj na boki.

Ćwiczenia z taśmą na plecy

Do tego ćwiczenia potrzebujesz taśmy rehabilitacyjnej. Najpierw ją dobrze opleć, np. wokół barierki bądź kolumny na wysokości swojej klatki piersiowej, i ustaw się przodem do taśmy. Chwyć ją dłońmi i stopniowo ściągaj  w kierunku pleców, a następnie wracaj do pozycji wyjściowej.

Unoszenie sztangielek/ taśm

Do tego ćwiczenia potrzebujesz taśmy rehabilitacyjnej lub sztangielek. Taśmę zaczep pod podnóżkiem  wózka, a następnie chwyć dłońmi  na wysokości kolan i zginaj ręce w kierunku klatki piersiowej.  Następnie stopniowo wracaj do pozycji wyjściowej (jeżeli zdecydujesz się  na sztangielki, to omiń etap  z mocowaniem taśm na podnóżku).

Wyciskanie sztangielki/ taśmy jednorącz zza karku

Do tego ćwiczenia potrzebujesz taśmy rehabilitacyjnej lub sztangielki. Taśmę dobrze przywiąż, np. do barierek  na wysokości małych kółek swojego wózka, i ustaw się tyłem do taśmy. Chwyć taśmę (lub sztangielkę) dłonią za swoją głową i stopniowo rozciągaj taśmę (podnoś) w górę, a następnie wracaj do pozycji wyjściowej (decydujesz się na sztangielkę, omiń etap z mocowaniem taśmy).

Wyprost rąk z ciężarem ciała

Do tego ćwiczenia nie potrzeba ci żadnych przyrządów. Dłońmi chwyć za ciągi kół wózka, a następnie, prostując ręce w łokciach, unieś pośladki i wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie z taśmą na klatkę piersiową

Do tego ćwiczenia potrzebujesz taśmy rehabilitacyjnej. Najpierw musisz znaleźć miejsce, w którym będziesz mógł przywiązać taśmę na wysokości swojej klatki piersiowej; może to być np. klamka lub barierka. Chwyć taśmę dłońmi przyciągniętymi do klatki piersiowej i stopniowo rozciągaj  na wprost, a następnie wracaj do pozycji wyjściowej.


Okładka magazynu Integracja. Na zdjęciu młody mężczyzna w maseczce na wózku, trzyma zwisającą linę na placu do treningów. Napis brzmi: dbaj o siebie!

 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Sonda

Czy z powodu pandemii koronawirusa miałaś/-eś problemy z dostaniem się do lekarza, szpitala lub na rehabilitację?

Biuletyn

Wspierają nas