Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy dodatkowe 10 dni urlopu z tytułu niepełnosprawności musi być ujęte w planie urlopu u pracodawcy?

18.08.2020
Autor: Z.

Czy dodatkowe 10 dni urlopu z tytułu niepełnosprawności musi być ujęte w planie urlopu u pracodawcy?

Szanowna Pani,

jak wskazano na stronie Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych – „W sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, np. związanych z nabywaniem prawa do kolejnych urlopów dodatkowych bądź związanych z wykorzystaniem urlopu, również zaległego, stosuje się przepisy Kodeksu pracy”.

Przyjęcie tej zasady, powoduje, iż zasada ustalania planu urlopowego powinna zostać zastosowana również do dodatkowych 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Z drugiej strony warto jednak pamiętać, iż wskazane 10 dni robocze może zostać wykorzystane jako zwolnienie na turnus rehabilitacyjny, który nie mieści się już w pojęciu urlopu wypoczynkowego, a co jest zgodne z art. 20 ust. 3  ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Art. 20.1. osoba o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ma prawo do zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia:

  • w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym, nie częściej niż raz w roku, z zastrzeżeniem art.10f ust.1 pkt 2;
  • w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

Wynagrodzenie za czas zwolnień od pracy, o których mowa w ust.1, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

Łączny wymiar urlopu określonego wart.19 ust.1 i zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust.1 pkt 1, nie  może przekroczyć 21 dni roboczych w roku kalendarzowym.

Zgodnie z art. 163. Kodeksu pracy - §  1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem urlopów nie obejmuje się części urlopu udzielanego pracownikowi zgodnie z art. 1672.

Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Przepis § 1 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Na wniosek pracownicy udziela się jej urlopu bezpośrednio po urlopie macierzyńskim; dotyczy to także pracownika - ojca wychowującego dziecko lub pracownika - innego członka najbliższej rodziny, o którym mowa w art. 1751 pkt 3, który korzysta z urlopu macierzyńskiego.

W przypadku dalszych wątpliwości sprawę można skonsultować z pracownikami miejscowego oddziału Państwowej Inspekcji Pracy.

 

Z poważaniem,

Grzegorz Jaroszczyk, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas