Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Rozdział VII - Twój pomysł na działalność

14.04.2005
Jesteś w zasobie archiwalnym naszego portalu. Informacje z tego artykułu mogą być nieaktualne. Polecamy nowsze artykuły na ten temat na naszym portalu. Zachęcamy do skorzystania z naszej wyszukiwarki.

Rozdział publikacji: Rozpoczynam własną działalność gospodarczą

Marketing kojarzy ci się ze sprzedażą lub reklamą? Jest to pojęcie o wiele szersze. Zawiera w sobie analizę rynku, wybór rodzaju działalności, grupy klientów, politykę cenową, strategię promocji, dystrybucję i na końcu... sprzedaż.

Najważniejszy jest twój pomysł na to, czego ludziom brakuje. Rozejrzyj się w najbliższym otoczeniu, zastanów się i zapytaj znajomych, czego, jakiego produktu czy usługi brakuje.

W salonach optycznych brakuje etui na okulary, które przecież trzeba gdzieś przechowywać. Sam więc widzisz, że możliwości jest wiele, tylko rutyna i tzw. siła przyzwyczajenia przeszkadzają w ich realizacji.

Poszukaj twojej niszy rynkowej
Nisza rynkowa może mieć różne oblicza:
ILOŚĆ - na rynku występuje stały brak konkretnych produktów. Jeżeli nie widzisz konkurencji na horyzoncie - ruszaj do działania. Ale nie pchaj się na trzeciego tam, gdzie dwóch ledwo funkcjonuje.
JAKOŚĆ - jeśli masz możliwość zaoferowania towaru o superjakości, to wkraczaj na rynek.
DYSTRYBUCJA - rzucasz towar na rynek taniej niż inni, kupując bezpośrednio od producenta, z pominięciem hurtowni. Niższa cena może zapewnić ci całkowite opanowanie rynku.
ASORTYMENT - brak poszczególnych artykułów, brak rozmiarów (modna odzież o numeracji kończącej się na... 36), brak zestawów (buty, pasek, torebka). Te białe plamy na rynku czekają na podbój.
CZAS - wychwyć okresy, gdy co jakiś czas artykuł ginie na rynku (jak słynny sznurek do snopowiązałek).

Przykład:
Często klienci pytają o pastę do butów w miejscu, gdzie są sprzedawane buty i sznurowadła. W odpowiedzi otrzymują zdziwione spojrzenie. Jakby nie było rzeczą naturalną, że buty, sznurowadła i pasty do butów mają wiele wspólnego.

Stwórz plan działania, gdy już wiesz, co będziesz produkować, czym handlować lub jakie usługi oferować, czas na biznesplan.

W zależności od tego, do jakich celów będzie ci służył, można go różnicować.
Dla ciebie wystarczy krótki schemat z punktami - hasłami. Dla banku i partnerów biznesowych potrzebna jest wersja bardziej rozbudowana. Zwyczajowo dla małego biznesu to 3-10 stron.

Prawidłowy plan działania twojej firmy powinien zawierać:
1. Podsumowanie wykonawcze
2. Analizę rynku
3. Opis firmy i jej działalności
4. Projekt oferty i sposoby realizacji
5. Profil organizacyjny firmy
6. Profil techniczny firmy
7. Plan finansowy
8. Twoje wnioski.

1. Podsumowanie wykonawcze -
ten punkt, mimo że otwiera twój plan działania, opracuj na końcu. Jest to krótkie streszczenie pozycji od 1 do 8.
Powinny się w nim znaleźć:
• organizacja firmy (jednoosobowa firma czy spółka)
• rodzaj działalności (produkcja, usługi, handel, budowa)
• cele obecne i długofalowe
• podstawowe cechy twoich produktów i usług
• konkurencyjność twojej oferty
• własne możliwości finansowe i rzeczowe
• potrzeby finansowe i ich struktura
• przewidywane dochody i możliwość spłaty kredytów.

2. Analiza rynku - decydujesz, czy będziesz działał na rynku lokalnym, regionalnym czy krajowym.
Zbadaj strukturę demograficzną przyszłych klientów: wiek, płeć, rozmiary grupy. Musisz zdecydować, dla kogo produkujesz lub sprzedajesz - dla młodych, dla dzieci, dla zmotoryzowanych, dla emerytów.
Ważna będzie też struktura socjalna (zawody, dochody). Inna będzie sprzedaż towarów w rejonie rolniczym, inna zaś w akademickim. Co innego sprzedaje się w ośrodkach wypoczynkowych, a co innego w miastach, gdzie dominuje przemysł.

Pamiętaj
Unikaj dłużyzn, bo twój plan stanie się nudny i nieczytelny. W twoim planie zamieść jak najwięcej kon¬kretów, nie pisz ogólników!

Określ rodzaj i wielkość rynku.
Analizujesz chłonność rynku - nie tylko liczbę mieszkańców, ale i ich możliwości nabywcze.
Ważna jest też mobilność rynku -czy jest stabilny w ciągu roku (np. zabawki) czy sezonowy (sprzęt narciarski).
Wiele danych do tych analiz uzyskasz w punkcie informacyjnym powiatowego urzędu statystycznego i w prasie lokalnej. Nie zapominaj o konkurencji. Musisz dużo o niej wiedzieć, tak jak trener drużyny stara się jak najwięcej dowiedzieć o przeciwniku przed decydującym starciem. W biznesie, który jest przecież działalnością konkurencyjną, ważne jest „szpiegowanie”. Aby dobrze szpiegować, musisz wiedzieć, co chcesz uzyskać.

Przykład:
Łódź to drugie co do wielkości miasto w Polsce - należy do najtrudniejszych, najmniej chłonnych rynków w Polsce.
Natomiast szansą dla ciebie mogą być ośrodki wypoczynkowe, które potrzebują pościeli, mebli, żywności, pamiątek. Podobnie jak jednostki wojskowe, akademiki

Analiza konkurencji.
Dowiedz się:
• jaki wizerunek mają firmy konkurencyjne na rynku?
• w jaki sposób się reklamują?
• jak szkolą swoich pracowników?
• jakie są ich mocne i słabe strony?
• jakie dochody mają konkurenci?
• jaki jest ich potencjał finansowy?
• czy są zadłużeni?
Pobłażliwe potraktowanie konkurencji może się dla ciebie źle skończyć. Również dla banku, nierzetelne przedstawienie konkurencji może być sygnałem, że twój „plan działania” jest niewiarygodny. Czy wiesz, że ogłoszenia prasowe są niewyczerpanym źródłem informacji o konkurencji?

3. Opis firmy i jej działalności -
jeżeli firma istnieje, opisz ją zwięźle w jej dotychczasowym kształcie (lokal, zatrudnienie, wyposażenie, obroty). Opisz też jej obecny profil działania. Następnie przedstaw cel, do którego dążysz:
• projektowany obszar działania, produkt, zatrudnienie
• jak firma ma być postrzegana przez klientów, dostawców np. specjalizacja - sklep wędkarski lub wielobranżowość - „mydło i powidło”
• zadania bieżące i działalność długofalowa.

4. Projekt oferty - na podstawie analiz możesz szczegółowo określić, jakie zalety powinna zawierać twoja oferta, a jakich wad mieć nie powinna. Zdecyduj, czy przymierzasz się do luki okazjonalnej, na rok, dwa czy na stałe. Ustal, czy zajmiesz się jednocześnie produkcją, usługami i handlem swoimi wyrobami, czy tylko jedną z tych dziedzin. Jeśli produkcja, to samodzielnie czy z kooperantami? Jeśli handel, to: hurtowy, detaliczny, obwoźny czy tylko pośrednictwo?
Opisz szczegółowo, czym twoja oferta zdobędzie rynek i jak sobie dasz radę z konkurencją.

Sposób realizacji oferty - obok planu finansowego to najważniejszy punkt biznesplanu:
• produkt, usługa - podaj, czym się wyróżnia, w czym jest lepszy, ładniejszy, po prostu konkurencyjny. Czy całą konkurencję pokonasz? Jaki jest twój program wzrostu jakości?
• opakowanie - są ogromne możliwości oferowania produktu pięknie opakowanego
• cena - opisz swoją politykę cenową. Cena musi ci zapewnić zysk i być jednocześnie konkurencyjna. Jeśli cenę masz wyższą - twoja oferta musi być lepsza jakościowo. Myśl o obniżce. Mniejszy zysk jednostkowy, większy obrót - to jest droga do sukcesu
• dystrybucja - na niej potknęła się niejedna firma z dobrym produktem. Niewłaściwy hurtownik, słabi akwizytorzy, niewłaściwa promocja, źle usytuowany sklep -może doprowadzić do plajty.

Zarówno przy sprowadzaniu surowców do produkcji, jak i przy rozprowadzaniu własnego towaru policz, co ci się bardziej opłaca.

Osobiste wyjazdy po towar do producenta oraz bezpośrednia dystrybucja swoich wyrobów w sieci handlowej zapewniają elastyczność i szybkie dostosowywanie do zmieniających się warunków na rynku. Pochłaniają jednak twój cenny czas. A może akwizytorzy?

Dostajesz wtedy wszystko nieco drożej i nie zawsze to, co chcesz, ale zawsze z dostawą do domu. Rozważ też możliwość porozumienia się z innymi. Rotacyjne wyjazdy poszczególnych producentów pozwolą oszczędzić czas, transport i prowizje akwizytorów.

Pamiętaj
Jako dostawcę blokuje cię finansowo tzw płatność po sprzedaży. Z kolei jako odbiorca zainteresowany jesteś „płatnością odroczoną”.

Musisz przewidzieć wszelkie ograniczenia i utrudnienia, z jakimi możesz się spotkać. Czy wiesz, co zrobić w razie podwyżki cen energii, jeśli twoja produkcja dużo jej wymaga? A w handlu: co zrobić, gdy zostaniesz z dużą ilością niesprzedanego towaru? Nie uzależniaj się od jednego odbiorcy czy dostawcy. Jego plajta może być twoją klęską. Nie lekceważ szansy, jaką daje internet. Być może dzięki niemu znajdziesz odbiorcę szybciej niż myślisz, a towar sprzedasz korzystniej, niż sądziłeś.
Promocja, reklama - to nie są synonimy. Promocja to pojęcie szersze. Chodzi o utrzymanie w umyśle potencjalnego klienta pozytywnego obrazu firmy . Jeśli prowadzisz niewielką firmę i twoje fundusze są małe, tym bardziej przemyśl swoją kampanię reklamową. W zależności od klientów, do których chcesz dotrzeć:
• ogłaszaj się w najpoczytniejszych gazetach lub pismach tematycznych (wędkarskie, informatyczne), które często pozwalają dotrzeć taniej do wybranej grupy klientów
• jedno ogłoszenie nie załatwia sprawy
• dobra lokalna rozgłośnia może zapewnić ci większe powodzenie niż prasa
• telewizja jest kosztowna, ale skuteczna, o ile twoja firma ma zasięg ogólnopolski
• podkreślaj korzyści twojej oferty: tańsze, ewentualnie lepsze, inne
• ułatw klientowi zakup - podaj dokładnie, gdzie może kupić twój towar
• używaj ilustracji, symboli graficznych w twoich reklamach
• reklamuj dobry produkt lub usługę - klienci nie kupią byle czego
• właściwie wyeksponuj twój towar w miejscu sprzedaży.

5. Profil organizacyjny:
• współwłaściciele i ich udziały (o ile są)
• lokalizacja i własność obiektu
• schemat organizacyjny firmy
• personel kierowniczy - kwalifikacje i doświadczenie
• zatrudnienie obecne i w czasie rozwoju
• usługi zlecone innym - księgowym, bankom, agencjom reklamowym.

Jednym z ważniejszych walorów firmy jest lokalizacja. Położenie zakładu przesądza częstokroć o powodzeniu całego przedsięwzięcia.

Pomyśl:
• w jaki sposób lokalizacja wpływa na działalność firmy?
• w jaki sposób wygląd siedziby wpływa na działalność firmy?
• czy należy zmienić lokalizację?
• czy ruch uliczny jest wystarczający dla osiągnięcia założonych celów?
• czy sklepy i firmy znajdujące się w sąsiedztwie przyczyniają się do przyciągnięcia klientów?
• czy opłaty są wysokie czy niskie?
• czy jest parking i czy jest odpowiedni?
• czy lokalizacja jest dobra ze względu na konkurencję?

Własność lokalu - najlepszy jest własny, ale nie zawsze jest to możliwe. Zmorą handlowców w centrach miast są gigantyczne czynsze, niewspółmierne do późniejszych dochodów. Jeśli masz lokal, własny czy też wydzierżawiony, pamiętaj, że musisz go wykorzystać. Gdy nie stać cię obecnie, aby go zajmować w całości - część podnajmij. Zwróci to częściowo koszty, a sąsiedztwo innego sklepu lub zakładu usługowego może przyciągnąć potencjalnych klientów.

Zatrudnienie - jeśli będziesz zatrudniać pracowników, dąż do zdobycia zdyscyplinowanej i lojalnej załogi, wybieraj najlepszych do oferowanej przez ciebie pracy. Nawet jeśli potrzebujesz tylko jednego pracownika.

6. Profil techniczny
• opisz sposób produkcji, nowoczesne narzędzia, wyposażenie, wystrój biura lub sklepu
• porównaj z przedsiębiorstwami konkurencji
• przedstaw plany rozwojowe.

Wyposażenie firmy zależy od twoich zasobów, tego co i gdzie robisz. Jeżeli sklep znajduje się pomiędzy dwoma świetnie wyglądającymi butikami, to musisz zainwestować w dobrą wystawę, bo nikt do twojego szaroburego biznesu nie wejdzie. Jeżeli rozpoczynasz produkcję, to złóż parę wizyt u konkurencji, zatrudnij tzw. złotą rączkę. Pomyśl o ludziach sukcesu, którzy mieszali swoje, dziś bardzo znane kremy i inne kosmetyki w pralce typu Frania.

Wielu producentów urządzeń dla drobnych wytwórców konstruuje i wycenia swoje maszyny tak, by ich cena nie przekroczyła 3 500 zł.

7. Plan finansowy - obok marketingu to drugi punkt, który przesądza o wartości twojego biznesplanu.

Określa on:
• zasoby finansowe twojej firmy
• ilość i rodzaje zapotrzebowania finansowego
• strukturę nakładów - inwestycje obrotowe, długo- i krótkoterminowe
• terminy niezbędnego zasilania gotówkowego
• potrzebne gwarancje kredytowe
• bilans firmy, przewidywane zyski i planowany przepływ pieniędzy (w tym koszty wstępne, koszty funkcjonowania i rentowności)
• plan spłaty kredytów
• dochody i podatki za ostatni rok (w zależności od żądań banku)
• perspektywiczny plan zasilania finansowego firmy - na 3 do 5 lat
• bilans własny - czyli aktywa i pasywa.

Pamiętaj
Zakupy wyposażenia technicznego do 3 500 zł amortyzujesz jednorazowo, wpisując w koszty w miesiącu użytkowania. Powyżej tej kwoty - to inwestycja. Rozpisujesz ją na lata, księgując w koszty firmy w ramach amortyzacji.

Jeśli słowo „biznesplan” nadal wywołuje u ciebie panikę, przeczytaj bardzo prosty biznesplan pewnej bezrobotnej kobiety. Pochodzi on sprzed trzech lat, więc
ceny się zmieniły, ale po przeczytaniu zastanów się, czy jest rzeczowy i przekonywujący.

BILANS WŁASNY na dzień............
AKTYWA
- gotówka                                                                      
- konto bankowe złotówkowe                                        
- konto dewizowe (w przeliczeniu)                                
- posiadane akcje                                                          
- posiadane obligacje                                                    
- ściągalne należności (dłużnicy)                                   
- samochód                                                                    
- samoloty, żaglówki, inne                                              
- nieruchomości                                                              
- inne                                                                               
Razem             

PASYWA
- niespłacone kredyty                                                      
- wierzyciele pozabankowi                                              
- koszty stałe utrzymania
(czynsze, ubezpieczenia, podatek od posiadania)         
- koszty zmienne utrzymania - średnie
(życie, opłaty energetyczne)                                           
- należności umowne (np. alimenty)                               
- podatki                                                                          
- inne                                                                               
Razem         
aktywa - pasywa = aktualna wiarygodność finansowa

Maria Nowak,
 ul. Jasna 5,
 26-200 Końskie

Opis do wniosku o przyznanie kredytu
na podjęcie działalności gospodarczej
BIZNESPLAN


1. Część wstępna opisowa
W chwili obecnej nie mam stałego źródła utrzymania. Rodzina moja składa się z trzech osób tzn. mnie, męża Stanisława i córki Basi w wieku 3 lat. Utrzymujemy się z zasiłku dla bezrobotnych (mojego męża) oraz pomocy rodziców. Stan taki ani mnie nie zadowala, ani nie rokuje nadziei na przyszłość. Wspólnie z mężem oraz rodziną postanowiliśmy rozwiązać nasz problem w następujący sposób:
• w tym roku możliwie jak najszybciej chcemy otworzyć sklep branży przemysłowej z artykułami dziecięcymi
• za około 2 lata (po spłaceniu większej części długów) planujemy otworzyć warsztat mechaniki pojazdowej dla męża (z wykształcenia jest mechanikiem pojazdów samochodowych, pracował w tym zawodzie).
Jedyną przeszkodą w realizacji powyższych planów jest brak środków finansowych w odpowiedniej wysokości. Otwarcie sklepu postawiliśmy na pierwszym miejscu z następujących powodów:
• przedsięwzięcie to wymaga mniejszych nakładów finansowych
• trudniej jest znaleźć na terenie miasta pracę dla kobiety niż dla mężczyzny
• mam trochę doświadczenia w tej branży, ponieważ moi rodzice od 1989 r. mają własną działalność handlową, a ja im często pomagałam oraz mogę od nich uzyskać pomoc pod wieloma względami (szczegóły w dalszej części).

2. Szczegółowe warunki uruchomienia działalności handlowej

2.1. Rejestracja działalności
Rejestracja w Urzędzie Miasta Gminy w Końskich, uzyskanie Regonu, zakup ksiąg, ewidencji i materiałów biurowych - koszt ok. 130 zł.

2.2. Lokal
Mam spisaną przedwstępną umowę na dzierżawę lokalu handlowego w centrum miasta Końskie, tj. przy ul. Warszawskiej 100. Czynsz (wg oświadczenia właściciela po spisaniu umowy) będzie wynosił 330 zł/miesiąc.

2.3. Przystosowanie lokalu i jego wyposażenie
• w powyższym lokalu trzeba wykonać następujące prace adaptacyjne:
- zakup 2 zamków - montaż we własnym zakresie - 60 zł
- szyld - zakup - 200 zł
- malowanie - zakup farb (wykonanie we własnym zakresie) - 200 zł
- malowanie wewnątrz oraz ściany zewnętrznej, okna i drzwi, montaż wyposażenia (wykonanie we własnym zakresie) - wymaga zakupienia różnych drobnych elementów takich, jak gwoździe, listwy itp. - 100 zł
- wyposażenie - 2 lady sklepowe (już mam) wartość ok. 700 zł
- regał szklany - 450 zł
- 5 regałów drewnianych - 1300 zł
- wieszaki i inne drobne akcesoria (już mam) wartość ok. 300 zł
- regały zakupię w firmie Handlowej „AGA” w Kielcach przy ul. Wspólnej, transport regałów nieodpłatnie przez członka rodziny.

• zabezpieczenie lokalu w wodę, energię elektryczną i odprowadzanie ścieków wygląda następująco:

W moim przyszłym sklepie są drzwi prowadzące na zaplecze sklepu rodziców. Według oświadczenia rodziców, będę mogła korzystać z części tego zaplecza. Obecnie w moim sklepie jest zamontowana umywalka i dopływ zimnej wody (także na zapleczu sklepu rodziców). W celu zwiększenia powierzchni sklepowej zlikwiduję umywalkę w sklepie i po dokonaniu odpowiednich przeróbek będę miała wspólną umywalkę ze sklepem rodziców. Również na zapleczu zamontujemy WC oraz przepływowy ogrzewacz wody. Przewidywany koszt wykonania wyniesie około 500 zł, z czego ja poniosę połowę kosztów, czyli 250 zł. Powyższe prace nieodpłatnie wykona mój mąż z kolegą. Za wodę i odprowadzenie ścieków nie będę płacić - płaci właściciel lokalu (opłata w czynszu). W sklepie jest oddzielny licznik energii elektrycznej - należy tylko zawrzeć umowę z Rejonem Energetycznym w Końskich na dostarczenie energii elektrycznej. Ogrzewanie sklepu będzie elektryczne - grzejnik już mam - wartość 400 zł. Sprzątanie ulicy przed sklepem i wywóz śmieci rozwiążę w następujący sposób - zawrę umowę z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej na wykonanie tych czynności. Przewidywana opłata miesięczna 25 zł.

2.4. Zabezpieczenie lokalu przed kradzieżą
W lokalu będzie wykonany alarm (we własnym zakresie) - koszt ok. 100 zł.

12.5. Zakup towarów handlowych
Odzież i bielizna dziecięca, pieluchy z tetry i jednorazowe, kosmetyki dla dzieci, drobne zabawki dla niemowląt itp. - 14 000 zł (transport nieodpłatnie przez członka rodziny).

3. Szczegółowe warunki prowadzenia działalności handlowej

3.1. Prowadzenie spraw biurowo-rozliczeniowych
• wszelkie rozliczenia i prowadzenie finansów będę wykonywała przy pomocy i kontroli ojca, aż do usamodzielnienia się. Ojciec przez 10 lat prowadzi te sprawy w swojej firmie i jak do tej pory nie było z tym żadnych kłopotów. Dodatkowym zabezpieczeniem, które mam, jest również to, że mama z wykształcenia jest ekonomistką z wieloletnim stażem w tej dziedzinie i też potrafi prowadzić takie rozliczenia
• mam dostęp do telefonu w domu oraz telefon komórkowy
• znam podstawowe zasady obsługi komputera (czasami pomagałam ojcu - pisałam rachunki, robiłam kody, ceny itp.), znam program magazynowy „Subiekt 4”, na którym pracuje ojciec. Mam komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Również mój mąż zna podstawowe zasady obsługi komputera i może mi w tym pomagać.

3.2. Zakup towarów
• mam niezbędne rozeznanie co do miejsc i możliwości zakupu towarów handlowych, a mianowicie: niezbędne adresy producentów i importerów oraz katalogi firm, wiele razy jeździłam z rodzicami po towar. W kilku miejscach wspólnie z ojcem przeprowadziłam rozmowy co do możliwości zakupów. Po okresie próbnym będę dostawać towar na terminy płatności. Z uwagi na to, że rodzice prowadzą hurtownię, przynajmniej część towarów będę kupować w takich cenach, jak do hurtowni - również o tym rozmowy przeprowadziłam. Dużą część towarów będę nabywać w Łodzi, trochę w Warszawie i Kielcach oraz małe ilości w Tuszynie
• transport - mam prawo jazdy (mąż również), po towar będę jeździć, przynajmniej w początkowym okresie, z ojcem. Część towarów będzie dostarczał mi ojciec. Mama pomoże w wyborze towaru, gdyż, prowadząc sklep, zna gusty i upodobania klientów. Pomagałam rodzicom w sprzedaży na bazarach, w sklepie i hurtowni. Pracowałam również jako sprzedawca. Stale mam do dyspozycji swój samochód (polonez) oraz rodziców (polonez truck). Będę ponosić tylko koszty paliwa (pozostałe koszty to obiecana pomoc rodziców). Naprawy samochodu będzie dokonywał mój mąż, który jest mechanikiem pojazdów samochodowych, oraz ojciec, który również ma odpowiednie wykształcenie i staż pracy w transporcie samochodowym.

3.3. Sprzedaż towarów
• sprzedaż towarów odbywać się będzie w sklepie codziennie w godz. 9.00-17.00, a w soboty 9.00-14.00
• sklep czynny będzie we wszystkie dni robocze, urlopów w ciągu najbliższych trzech lat nie planuję. W dni, w które będę wyjeżdżać po towar (2 razy w miesiącu), w sklepie zastąpi mnie ktoś z rodziny, np. mąż, teściowa lub siostra
• mam półroczny staż pracy jako sprzedawca oraz wiele razy pomagałam rodzicom przy sprzedaży w sklepie, jak również i w hurtowni
•znam podstawowe zasady obsługi i podejścia do klienta. W tym zakresie uzyskam niezbędne wiadomości od mamy, która będzie mnie kontrolować i udzielać wskazówek.

3.4. Dzienny rozkład zajęć będzie wyglądał następująco:
• godz. 8.00-9.00 - przygotowanie sklepu do sprzedaży, ewentualny zakup brakujących towarów w hurtowniach w Końskich
• godz. 9.00-17.00 - sprzedaż w sklepie
• godz. 20.00-21.00 - dzienne rozliczenie sprzedaży, prowadzenie ksiąg i ewidencji, przygotowanie drobnych pieniędzy (na wydawanie) na następny dzień.

3.5. Tygodniowy rozkład zajęć będzie wyglądał następująco:
• zakup towarów handlowych (2 razy w miesiącu wyjazd samodzielny i 2 razy odbiór od rodziców przywiezionych dla mnie towarów). Przyjęcie towaru będzie dokonywane w dniu przywozu po godzinach otwarcia sklepu, tj. po godz. 17.00
• tygodniowe i miesięczne rozliczenia, prowadzenie prac administracyjno-biurowych - 2 godz. w niedziele.

3.6. Prace remontowo-adaptacyjne wynikłe w trakcie działalności: wszelkie remonty, naprawy itp. będą wykonywali mój mąż i ojciec.

4. Rozliczenie finansowe działalności handlowej
4.1. Założenia wstępne i koszty (z dokładnością do 1 zł)
W tym punkcie pod pojęciem koszty należy rozumieć wszystkie wydatki, jakie będę ponosić w ciągu miesiąca:
• podatek (ryczałt) od przychodów wynosi 3 proc.
• za średnią marżę liczoną od ceny brutto przyjmuję 35 proc.
• przewidywany obrót miesięczny od 6000 do 8000 zł - przyjmuję 7000 zł
• średnia marża w złotych wyniesie 7000 x 35 proc. = 2450 zł
Koszty:
• podatek wyniesie 70 x 3= 210 zł/miesiąc
• ZUS - składka 880 zł/miesiąc
• czynsz 330 zł/miesiąc
• transport (paliwo) ok. 124 zł/miesiąc - potrzebne jest 40 litrów paliwa w cenie 3,10 zł
• energia elektryczna (średnio rocznie, w tym ogrzewanie) 80 zł/miesiąc
• opakowania, materiały biurowe i inne drobne 22 zł/miesiąc
• sprzątanie 25 zł/miesiąc
• rata kredytu 229 zł/miesiąc (kredyt w wysokości 11 000 zł na 48 rat)
• odsetki kredytowe w pierwszym roku spłacania (średnia miesięczna z całego roku po skończeniu karencji spłat):
odsetki w pierwszym miesiącu wyniosą: 11 000 x 7,5 proc. /12 = 69 zł
odsetki za 12 m-cy spłaty (12 rat) wyniosą:
opłacony kapitał przez 11 rat wynosi 11 x 229,2 = 2 521,2 zł
pozostaje do spłacenia 11 000 - 2 521,2 = 8 478,8 zł
odsetki za 12. miesiąc wyniosą: 8 478,8 x 7,5 proc. /12 = 53 zł
średnioroczne odsetki wynoszą więc (69 + 53) /2 = 61 zł
przyjmuję średnioroczne odsetki na 61 zł / m-c
Razem koszty..................................... 1 961 zł/m-c

4.2. Miesięczny zarobek „na czysto” w pierwszym roku działalności wyniesie 2 450 - 1 961 = ok. 489 zł

4.3. Uzasadnienia i wnioski:
Do obliczeń przyjęłam podatek zryczałtowany od przychodów, a w rzeczywistości będę płacić podatek dochodowy na zasadach ogólnych, który jest mniejszy od podatku zryczałtowanego (tak postąpiłam, by mieć ewentualną rezerwę na nieprzewidziane wydatki). Wielkość obrotu przyjęłam po podpowiedzi osób prowadzących podobne sklepy - jest on możliwy do osiągnięcia nawet w pierwszym roku działalności z uwagi na położenie sklepu w centrum miasta. Wielkość marży również przyjęłam na podstawie danych od rodziców -część towarów będzie kupowana w cenach jak do hurtowni, a więc będę uzyskiwać podwójną marżę na te towary. W następnych latach działalności mój dochód zwiększy się z uwagi na:
• wzrost sprzedaży
• systematyczne zmniejszanie się wielkości odsetek od kredytu.

Moje wydatki na utrzymanie rodziny, tj. mnie, męża i dziecka przedstawiają się następująco:
• mieszkanie - czynszu nie płacę, ponieważ rodzice moi i męża wykonali remont kapitalny mieszkania (założono centralne ogrzewanie, przeprowadzono remont instalacji wodnej i elektrycznej oraz inne drobne remonty)
• światło i gaz - średnio na miesiąc, licząc w skali roku, opłata wynosi ok. 60 zł
• opał (węgiel) - 2 tony na rok, co daje średnio na miesiąc 50 zł
• przedszkole córki - ok. 70 zł na miesiąc.
Innych stałych opłat nie mam. Nie mamy, ja ani mąż, zadłużenia w bankach ani u ludzi. Obiady jadamy u moich rodziców. W domu przyrządzamy tylko śniadania i kolacje. Mam niezbędne wyposażenie mieszkania:
• meble kuchenne i pokojowe
• lodówkę, pralkę automatyczną i kuchenkę gazową
• telewizor i magnetowid.

W najbliższych 3 latach nie przewiduję zakupu dodatkowego wyposażenia mieszkania. Jak wynika z powyższego zestawienia, moje miesięczne wydatki na utrzymanie rodziny nie są zbyt wysokie. W sytuacjach „kryzysowych” mogę liczyć na pomoc rodziców.

4.4. Nakłady na uruchomienie działalności wyglądają następująco:
a) poniesione
• lady sklepowe........................................................................................700 zł
• wieszaki i inne drobne wyposażenie..................................................300 zł
• grzejnik elektryczny.............................................................................400 zł
Razem ...................................................................................................1 400 zł
b) przewidywane
• rejestracja i materiały biurowe...........................................................130 zł
• zamki i malowanie................................................................................260 zł
• szyld i inne drobne elementy..............................................................300 zł
• regały (1 szklany i 5 drewnianych).................................................1 750 zł
• remont instalacji wodnej.....................................................................250 zł
• transport towarów................................................................................300 zł
• inne nieujęte (alarm itp.).................................................................1 100 zł
• zakup towarów handlowych.........................................................14 000 zł
Razem..................................................................................................18 090 zł

mam gotówkę - 7 090 zł
potrzebny kredyt = 18 090 - 7 090 = 11 000 zł

c) całkowity nakład na uruchomienie sklepu wynosi 19 490 zł, z czego
środki własne - 8 490 zł.

Uwierz, biznesplan nie musi być bardzo skomplikowany i zawierać obcojęzycznej terminologii. Oczywiście twój plan finansowy nie musi być tak szczegółowy jak ten powyżej. Przecież nie każdy będzie chciał prowadzić działalność handlową, no i oczywiście nie każdy ma krewnych doświadczonych w prowadzeniu tego typu interesu. Najważniejszy jest pomysł, a nie szczegółowy wykaz wydatków i ewentualnych dochodów. Niemniej jednak, by pokazać, że nie taki diabeł straszny jak go malują, przedstawiam ci taki plan.

Niestety, często urzędnicy wymagają od pomysłodawcy biznesplanu z przykładami, uzależniając od tego przyznanie pożyczki lub dotacji. Nie przywiązuj się do niego. Najważniejsze jest jednak wiedzieć, co chcesz robić, i mieć pomysł na realizację twoich zamierzeń.

Zdecydowałeś się na własny biznes? Gratuluję.

Przed tobą trochę nieuniknionych wizyt w urzędach (w niektórych miastach można ich uniknąć, korzystając ze specjalnych punktów rejestracji działalności gospodarczej - ale są to dopiero jaskółki zmian) i będziesz musiał wydać trochę pieniędzy.

Spis treści

I Co to jest działalność gospodarcza?

II Czy warto zostać przedsiębiorcą?

III Z kim możesz się skonsultować?

IV Skąd weźmiesz pieniądze?

V Dotacje dla bezrobotnych

VI Dotacje dla niepełnosprawnych

VII Twój pomysł na działalność

VIII Jak założyć własną firmę - krok po kroku

IX Podatki - różne sposoby rozliczania się z fiskusem

X Na zakończenie

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas