Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Wspomaganie dziecka z zespołem Aspergera

28.06.2021
Autor: N.

Mój syn z ZA miał zmienionego nauczyciela wspomagającego, który prowadzi również rewalidację. Obecny nauczyciel nie stosuje się do zaleceń, nie prowadzi w wyznaczonym czasie rewalidacji, mimo wskazówek od wychowawcy zaburzony został schemat dnia, rytm pracy. Nauczyciel często jest na L4. Czy w takiej sytuacji mogę oczekiwać zmiany nauczyciela, czy w ogóle zrezygnować ze wspomagania?

Szanowna Pani,

§7. 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. 2020 poz.1309) stanowi, że specjaliści zatrudnieni w związku z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego realizują zadania wyznaczone przez dyrektora przedszkola lub szkoły.

Jeśli ma Pani uwagi co do sposobu pracy nauczyciela, powinna je Pani dyrektorowi przedstawić, najlepiej pisemnie. Dyrektor placówki odpowiada za sprawy personalne i związane z organizacją pracy. Jest to o tyle istotne, że jeśli w szkole są uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, przepisy zobowiązują go do zatrudnienia dodatkowo: nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub asystenta nauczyciela lub pomoc nauczyciela. Gmina jako organ prowadzący szkołę jest zapewne zainteresowana właściwym wydatkowaniem budżetu szkoły na zatrudnienie dodatkowych nauczycieli.

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (DZ. U z 2020 r. poz. 910).

 

Z poważaniem,

Anita Siemaszko, prawnik

 

Prawy panel

Biuletyn

Wspierają nas