Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Usługi asystenckie w praktyce. Jak działa program?

09.06.2021
Autor: Beata Dązbłaż, fot. pexels.com
dziewczyna z zespołem downa siedzi na kanapie i rozmawia z młodą dziewczyną

Jak działa obecnie w Polsce rządowy program usług asystenckich? Skontaktowaliśmy się z kilkoma realizatorami programu w różnych miejscach w Polsce, aby to sprawdzić. 

W tym roku można skorzystać z rządowych programów „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”, który mogą realizować samorządy gminne i powiatowe lub „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnościami”, realizowanego przez organizacje pozarządowe. Ich lista dostępna jest na naszej stronie.

Lista rekomendowanych samorządów gminnych i powiatowych, które zgłosiły chęć realizacji programu w tym roku dostępna jest na stronie pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych.

Jednak dopiero pod koniec czerwca poznamy samorządy, które sfinalizują umowy na realizację tego programu, będzie ona dostępna również na stronie pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych.

Lista rezerwowa

Centrum Usług Społecznych w Starachowicach informuje nas, że w tym roku program działa na tym terenie od 25 marca. W zeszłym roku ówczesny MOPS w tym mieście nie korzystał z tej możliwości.

- W ramach Centrum Usług Społecznych obejmujemy wsparciem 58 środowisk w wymiarze od 15 do 60  godzin miesięcznie, z uwzględnieniem maksymalnego limitu pomocy 60 godzin finansowanego z różnych źródeł. Na chwilę obecną wszystkie miejsca są zajęte, przyjmujemy jednak wnioski na tzw. listę rezerwową wg kolejności zgłoszeń – mówi Piotr Ambroszczyk, dyrektor starachowickiego CUS.

MOPS w Lipnie w kujawsko-pomorskim nie uczestniczy w programie „Asystent osoby niepełnosprawnej”, jak poinformowała nas Jolanta Rybczyńska, dyrektor tej placówki. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, z jakiego powodu program nie jest realizowany.

Po raz pierwszy w programie

Ośrodek Pomocy Społecznej w Sandomierzu informuje, że Gmina Sandomierz przystąpiła w tym roku do programu.

- Program jest realizowany od 1 maja. Na terenie Gminy Sandomierz ze wsparcia w ramach programu korzysta 3 osoby niepełnosprawne w tym: 2 dzieci do 16. roku życia oraz 1 osoba z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Liczba godzin usług asystenta dla osób niepełnosprawnych w okresie od 01.05-31.12.2021 r. wynosi 960 w tym: dla dzieci w wieku do 16. roku życia – 640 godzin tj. 80 godzin miesięcznie oraz dla osoby z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności – 320 godzin tj. 40 godzin miesięcznie – mówi Dorota Tarnawska z sandomierskiego OPS-u.

- W 2020 roku na terenie Gminy Sandomierz nie realizowano programu ministerialnego „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”. Jednak w Ośrodku Pomocy Społecznej w Sandomierzu jest zatrudnionych dwóch starszych asystentów osoby niepełnosprawnej, którzy realizują specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi – dodaje.

Temat rozwojowy

Jak z kolei poinformowała nas dr Agnieszka Kruba-Nieckarz, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jarosławiu, Gmina Jarosław nie realizuje programu asystenta, gdyż działania te podejmuje w szerokim zakresie Polskie Stowarzyszenie na Rzesz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło w Jarosławiu.

Do programu nie przystąpiła też gmina i miasto Nowy Targ.

- W ubiegłym roku dokonaliśmy wstępnego rozeznania w zakresie zapotrzebowania na usługi asystenckie. Na zaproszenie o zgłaszanie takiej potrzeby nie zareagował  wówczas nikt. Obecnie pojawiają się pojedyncze zgłoszenia, dlatego temat jest dla nas jak najbardziej rozwojowy. Myślę, że zdecydujemy się w następnym naborze do wzięcia udziału w tym programie – mówi Agnieszka Zmarzlińska, dyrektor OPS-u w Nowym Targu.

W oczekiwaniu na umowę

Gmina Szczecinek w tym roku po raz pierwszy przystąpiła do programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”.

- W chwili obecnej czekamy na umowę z Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Po jej podpisaniu będziemy przyjmować wnioski o przyznanie asystenta. Informacje będą udostępnione na stronie internetowej UG i GOPS – mówi Elżbieta Sawicka, pracownik socjalny GOPS Szczecinek.

W GOPS nie, w organizacji tak

Paulina Groszewska, pracownik GOPS w Tczewie poinformowała nas, że program był prowadzony przez placówkę w 2020 r., a w tym roku Gmina Tczew nie przystąpiła do niego.

- W poprzednim roku tj. 2020 r. jedna osoba się do nas zgłosiła i korzystała z usług asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej. Z uwagi na wprowadzony stan epidemii oraz związane z tym ograniczenia m.in. lockdawn, praca asystenta była mocno ograniczona. Obecnie nie prowadzimy programu – wyjaśnia.
 
W Tczewie program prowadzi za to Stowarzyszenie na Rzecz Szkolnicta Specjalnego.
 
- My od początku maja realizujemy projekt „Asystent” w Tczewie. 20 dzieci i 20 dorosłych osób z niepełnosprawnością korzysta z usług asystenta. To świetny projekt. Zapraszam na naszą stronę gdzie jest opis i fotorelacja – pisze na FB Integracji Magdalena Okapiec-Kortas ze Stowarzyszenia.

Dla kogo asystent?

Z usług asystenta w ramach programu mogą skorzystać:

  • dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
  • osoby niepełnosprawne, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne do wyżej wymienionych.

Warto pamiętać, że zawsze można pytać w lokalnych organizacjach i urzędzie gminy lub miasta, czy usługa asystenta realizowana jest z innych środków niż rządowy program, gdyż niekiedy na poszczególnym terenie są takie możliwości.

Wiecej o programie.

Piszcie w komentarzach pod tekstem o swoim doświadczeniu korzystania z programu usług asystenckich. 

 

Komentarz

  • Brak zainteresowania przystąpieniem do programu
    osoba ze znacznym stopniem niepełnosprawności
    11.06.2021, 09:08
    W zeszłym roku ze wsparcia asystenta korzystałam przez ponad 2 miesiące. Było to bardzo pomocne. Niestety kolejny program jeszcze nie wystartował, mimo że miasto przystąpiło do konkursu. Nie dziwi mnie, że nie wszystkie gminy to zrobiły oraz brak organizacji pozarządowych zainteresowanych aplikowaniem do konkursów ogłaszanych przez poszczególne gminy. Kogo stać na wyłożenie pieniędzy i czekanie aż wojewoda je zwróci po zakończeniu realizacji projektu? Dlaczego gminy i organizacje pozarządowe nie otrzymują pieniędzy na bieżąco? Ciągle słyszymy, jak wiele dla niepełnosprawnych robi rząd, ale samorządy i organizacje pozarządowe nie chcą współpracować i realizować programów asystenckich. Jednak rzeczywistość jest zupełnie inna.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas